| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Uygur Türkçesi | TED 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Tuğçe Takoğlu | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Uygur Türkçesinin Türk dilinin tarihindeki yerini, dil bilgisi özelliklerini öğretmek; öğrencilerin Uygur Türkçesi metinlerini inceleyebilmelerini ve anlamalarını sağlamak. | 
| Dersin İçeriği | Uygurlar, Uygur yazısı, metinleri ve Uygur Türkçesinin Grameri | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Uygurlar ve tarihleri hakkında her türlü bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Uygur alfabesiyle yazılmış metinler okunabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi hakkında bilgi sahibi olup metinlerde bu hadiseler incelenecek duruma gelinecek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Uygurlar hakkında genel bilgiler | Türk dilinin tarihi hakkında bilinen kaynakları edinmiş olmak. | 
| 2 | Uygur medeniyeti ve tarihi | Türk dilinin tarihi hakkında temin edilen kaynakları okumuş olmak. | 
| 3 | Uygur alfabesi ve Uygurların kullandığı diğer alfabeler | Türk dilinin tarihi hakkında edinilen kaynakları okumuş olmak. | 
| 4 | Uygur alfabesiyle yazılmış metinler | Uygur yazısı ve imla özelliklerine çalışmış olmak | 
| 5 | Uygur alfabesiyle yazılmış metinlerin okunması | Uygur yazısı ve imla özelliklerine çalışmış olmak. | 
| 6 | Uygur Türkçesinin ses bilgisi özellikleri | Geriye dönük ses bilgisi tekrarı yapmak. | 
| 7 | Uygur metinlerinin okunması ve ses bilgisi bakımından incelenmesi | Verilen metinleri okumuş ve ses bilgisi incelemesini yapmış olmak. | 
| 8 | Uygur Türkçesinin ekleşme bilgisi özellikleri | Verilen metinleri okumuş olmak. | 
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. | 
| 10 | Uygur metinlerinin okunması, ses ve ekleşme bilgisi bakımından incelenmesi | Örnek Uygur Türkçesi metinleri okumuş ve incelemiş olmak. | 
| 11 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. | 
| 12 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. | 
| 13 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. | 
| 14 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | - A.Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri, Ankara 1988 Şen, Serkan; Eski Uygur Türkçesi Dersleri, Kesit Yay., İstanbul, 2015. Demirci, Ümit Özgür; Eski Uygurca Dört Çatik, Kesit Yay., İstanbul, 2014. Orkun, Hüseyin Namık, Eski Türk Yazıtları Alyılmaz, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Sözdizimi Gemalamaz, Efrasiyap; Eski Türkçenin Ekliği Denemesi, | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygurlar ve tarihleri hakkında her türlü bilgiye sahip olur. | |||||||||
| 2 | Uygur alfabesiyle yazılmış metinler okunabilecek | |||||||||
| 3 | Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi hakkında bilgi sahibi olup metinlerde bu hadiseler incelenecek duruma gelinecek | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 40 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 40 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 162 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||