| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Dil ve Üslup | TED 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Edebiyatta üslup meselelerinin anlatılması. Edebi türler problemi, anlam değişmeleri ve söz sanatlarını benimsetmek. | 
| Dersin İçeriği | Anlaşma amacıyla alakadar dil birimlerini seçme, seçilen birimleri alakalandırıp birleştirme açısından özel dil türü. Dil-söz, dil ve fonksiyon, üsluba tesir eden faktörler. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dilin toplumdaki rolünü belirler. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
| 2 | Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi tespit eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 3 | Dil ve söz arasındaki ilişkiyi tespit eder. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 4 | Üslup inceleme tarzlarını bilir. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 5 | Tasvirî üslup incelemesi yapar. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Dil ve toplumda onun rolü | |
| 2 | Dil ve tefekkür | |
| 3 | Dil ve söz | |
| 4 | Üslup inceleme tarzları | |
| 5 | Tasviri üslup incelemesi | |
| 6 | İfadenin anlam tarafı | |
| 7 | İfadenin anlam tarafı | |
| 8 | Üslup incelemesinde norma ve sapma | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Edebi türler problemi | |
| 11 | Anlam değişmeleri ve söz sanatları | |
| 12 | Edebi türe ait norm saçma ve seçme | |
| 13 | Dile ait norm sapma ve seçme | |
| 14 | Bir tahlil denemesi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Bilgegil,K., Edebiyat Bilgi ve Teorileri,Ankara 1980 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dilin toplumdaki rolünü belirler. | |||||||||
| 2 | Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi tespit eder. | |||||||||
| 3 | Dil ve söz arasındaki ilişkiyi tespit eder. | |||||||||
| 4 | Üslup inceleme tarzlarını bilir. | |||||||||
| 5 | Tasvirî üslup incelemesi yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||