| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe Şuara Tezkireleri | TED 625 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Klâsik Türk Edebiyatının ilk başvuru kaynaklarından olan şuara tezkirelerinin genel özellikleri ile bilhassa ele aldıkları şairlerin şiir ve şair hakkındaki değerlendirmelerine değinilmesi, çeşitli yönlerine dikkat çekilmesi. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste klâsik edebiyatın ilk başvuru kaynakları arasında sayılan tezkirelerin genel/karakteristik özelliklerinin anlatılmasının yanı sıra ilk tezkire örneklerinden son örneğe değin belli başlı tezkirelerin tanıtılması, çeşitli yönlerine dikkat çekilmesi, ayrıca tezkirelerden yararlanma yollarının gösterilmesine çalışılacaktır. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerinin genel özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Şuara tezkiresi geleneği ile ilgili yorumda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Klasik edebiyatımızdaki Şuara tezkirelerini çeşitli açılardan karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Şuarâ tezkiresi geleneğinin başlangıcı, tezkirelerin karakteristik özellikleri. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 2 | İlk Türk Şuarâ Tezkiresi: Ali Şir Nevâi’nin Mecâlisü’n-Nefâis’i. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 3 | İlk Osmanlı Sahası Türk Şuarâ Tezkiresi: Sehi Bey’in Heşt-Behişt’i. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 4 | Belli başlı 16. yy. Şuarâ tezkireleri: Latifi Tezkiresi, Âşık Çelebi Tezkiresi | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 5 | Hasan Çelebi Tezkiresi, Gelibolulu Âlî’nin Künhü’l-Ahbar’ının Tezkire Kısmı | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 6 | 17. yy. Şuarâ tezkireleri: Riyazi Tezkiresi, Kafzade Faizi Tezkiresi | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 7 | Rıza Tezkiresi, Âsım Tezkiresi, Güftî’nin Teşrifâtü’ş-Şuarâ’sı. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 8 | Belli başlı 18. yy. Şuarâ tezkireleri: Safâyi Tezkiresi, Sâlim Tezkiresi. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Râmiz Tezkiresi, Esrar Dede Tezkiresi, Sefîne-i Nefîse-i Mevleviyân. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 11 | 19. yy. Şuarâ tezkireleri: Ârif Hikmet Tezkiresi, Fatin Tezkiresi, Kâfile-i Şuarâ | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 12 | 20. yy. Şuarâ tezkireleri: Fâik Reşad’ın Eslaf’ı, İbnülemin’in Son Asır Türk Şairleri | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 13 | Tuhfe-i Nâilî | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| 14 | Tezkirecilikten edebiyat tarihçiliğine geçiş ve belli başlı edebiyat tarihlerimiz. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Prof. Dr. Haluk İpekten, Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri, Erzurum 1986. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerinin genel özelliklerini anlatır. | |||||||||
| 2 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerini belirler. | |||||||||
| 3 | Şuara tezkiresi geleneği ile ilgili yorumda bulunur. | |||||||||
| 4 | Klasik edebiyatımızdaki Şuara tezkirelerini çeşitli açılardan karşılaştırır. | |||||||||
| 5 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili bilgisini geliştirir. | |||||||||
| 6 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili hüküm verir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Ödev | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 | 
| Ödev | 2 | 10 | 20 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||