| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Cümlenin Esasları | TED 641 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ | 
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Öğretim ve uygulamada tartışmalı sonuçlarıyla karşılaştığımız cümle konusunu, bir dil bilimi disiplini içinde, dayandığı ana esasları bakımından incelemek. | 
| Dersin İçeriği | Türk dilinin cümle yapısının incelenmesi. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Cümlenin tanımı, konusu ve Türk dilinin sahip olduğu cümle yapısını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Cümlenin unsurlarını açıklar. | Anlatım, Tartışma, | |
| 3 | Cümlenin unsurlarını çeşitli örnekler üzerinde tahlil eder, yorumlar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Cümledeki ek ve kelimelerin görevlerini karşılaştırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Bir cümlenin hangi unsurları içerdiği hakkında genellemelere ulaşır | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Cümle yapısının ne olması gerektiği hakkında hüküm verir. | Anlatım, Tartışma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Cümle hakkındaki görüşler | Cümle konusu hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 2 | Cümle hakkındaki görüşler | Cümle konusu hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 3 | Cümlenin gramer konuları arasındaki yeri | Cümlenin dil bilgisindeki konumu hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 4 | Cümlenin nihai görevi nedir? | Cümlenin dil bilgisindeki konumu hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 5 | Bu görevi hangi ana unsurlara dayanıyor? | Cümlenin dayandığı temeller konusunda araştırma yapmış olmak. | 
| 6 | Cümleyi kuran ekler hangi eklerdir, niçin? | Eklerin cümledeki rolü hakkında bilgi edinmiş olmak. | 
| 7 | Cümlede zaman: Zaman ekleri | Zaman ekleri konusunda kaynak araştırması yapmış olmak. | 
| 8 | Cümlede mekân: Şahıs ekleri | Şahıs ekleri konusunda kaynak araştırması yapmış olmak. | 
| 9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmak. | 
| 10 | Cümlede yardımcı zaman ve mekân ekleri: Hâl ekleri | Hal ekleri konusunda kaynak araştırması yapmış olmak. | 
| 11 | Cümlede yapı meselesi 1: Basit- Birleşik cümle ayrımı niçin olmaz? | Cümlenin yapısı konusunda araştırma yapmış olmak. | 
| 12 | Cümlede yardımcı unsur asıl unsur ilişkisinin esası | Cümle içi ilişkiler konusunda bilgi edinmiş olmak. | 
| 13 | Türk morfolojisi bakımından ses- şekil- cümle karşıtlığı | Ses-şekil-cümle ilişkisi konusun da malzeme toplamış olmak. | 
| 14 | Türk cümlesinin tarihî, coğrafî derinliği | Tarihi cümle örnekleri toplamış olmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | HATİPOĞLU, Vecihe; Türkçenin Söz Dizimi, Ankara, 1982. TURAN, Zikri; Cümlenin Yapısı İle İlişkilendirilen Basit ve Birleşik Kavramları Üzerine, TBA, s.8, Sivas 1999, s. 299- 311 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Cümlenin tanımı, konusu ve Türk dilinin sahip olduğu cümle yapısını anlatır. | 5 | 5 | 5 | ||||||
| 2 | Cümlenin unsurlarını açıklar. | 5 | ||||||||
| 3 | Cümlenin unsurlarını çeşitli örnekler üzerinde tahlil eder, yorumlar. | 5 | 5 | |||||||
| 4 | Cümledeki ek ve kelimelerin görevlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | |||||||
| 5 | Bir cümlenin hangi unsurları içerdiği hakkında genellemelere ulaşır | |||||||||
| 6 | Cümle yapısının ne olması gerektiği hakkında hüküm verir. | 5 | 5 | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 | 
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 | 
| Final | 1 | 14 | 14 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||