| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Dil ve Edebiyat İlişkisi | TED 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. Dr. M. Mustafa Örücü, | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Dil ve edebiyat arasındaki ilişkiyi kavratmak, edebi eserlerde kullanılan dili incelemek,yazarların dil hazinesini zenginleşme yollarını belirlemek, edebi dilin şekillenmesinde dilcilik olaylarının önemi ve etkisini göstermek. | 
| Dersin İçeriği | Genel olarak dil meseleleri. Genel linguistik. Türkiye Türkçesinin yapısı ve edebi dil olma özellikleri. Edebi dil toplumun bütün üyeleri için kullanılması zorunlu olan dildir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dilbilim ve onun muhtelif problemlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Dilcilik ilminin görevlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakasını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 4 | Gramer çalışmalarının edebî metinlerle ilişkisi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Dilcilik ilmi ve onun muhtelif problemleri | |
| 2 | Dilcilik ilminin görevleri | |
| 3 | İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakası | |
| 4 | Dilciliğin edebiyatla alakası | |
| 5 | Edebi eserlerin anlatılış şekilleri | |
| 6 | Roman ve şiirde dil kurallarının uygulanması | |
| 7 | Aliterasyon(ses tekrarı) | |
| 8 | Aliterasyon(ses tekrarı) | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Mecaz | |
| 11 | Cinas | |
| 12 | Cinas | |
| 13 | Kafiye ve çeşitleri | |
| 14 | Dilcilik bölümlerinin edebiyatla ilişkisi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Bilgegil,K.,Edebiyat Bilgi ve Teorileri,Ankara 1980. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dilbilim ve onun muhtelif problemlerini öğrenir. | |||||||||
| 2 | Dilcilik ilminin görevlerini bilir. | |||||||||
| 3 | İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakasını tespit eder. | |||||||||
| 4 | Gramer çalışmalarının edebî metinlerle ilişkisi kurar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||