| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Metin Yorumlaması | TED 644 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Yorumlama ve eleştiri yöntemlerinin doktora çalışmalarına yönelik uygulamaları. Metinlerin neye göre değerlendirileceğinin, nasıl yorumlanacağının araştırılması. Şiir, roman ve öyküyü değerlendirmek için uygulanan ve/ya da uygulanması gereken yöntemlerin kavratılması. Özellikle öğrenciyi doktora tezi konusunda bilinçli ve yöntemli bir seçime yönlendirme yolunda çalışmalar yapılması. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste, A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un vb. modern Türk edebiyatı temsilcilerinin metinleri, yorumlama ve eleştiri yöntemlerine yönelik uygulamalar yapılarak incelenmektedir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini karşılaştırır. | Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinleriyle ilgili bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinleriyle ilgili hükme varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Metin ve yapı kavramı; metin çözümlemesi | |
| 2 | Metin çözümlemesinde farklı disiplinlerden yararlanma: dilbilimsel yaklaşımlar, psikanaliz ve metin, göstergebilim vb. | |
| 3 | Şiir ve düzyazı türleri arasındaki yapısal farklılıklar ve çözümleme yaklaşımları | |
| 4 | Ziya Paşa’nın şiirlerinde eski ve yeni dünya algısı | |
| 5 | Abdülhak Hâmid’in oyunlarındaki şiirsel birimlerin değerlendirilmesi | |
| 6 | Edebiyat-ı Cedide topluluğunun eserlerindeki santimental özelliklerin örneklerle irdelenmesi ve sanat eserinin psikanalitik bakımdan değerlerndirilmesi | |
| 7 | Mehmet Akif Ersoy’un Safahat eserinin didaktik ve realistik ögeler bakımından incelenmesi | |
| 8 | Tanpınar’ın roman ve öykülerinde kültür ögelerinin analizi ve yorumu | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Behçet Necatigil’in “Solgun Bir Gül dokununca” başlıklı şiirinin yapısal özelliklerinin analizi. | |
| 11 | Sezai Karakoç’un “Köpük” Şiirinin çözümlemesi | |
| 12 | H.Yavuz’un Şiirleri üzerine inceleme | |
| 13 | Kimi örnekler üzerinden modern Türk şiiri üzerine yorumlar | |
| 14 | Örneklerle modern Türk öyküsü üzerine yorumlar.Genel değerlendirme. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Hasan Akay, Cenab Şahabeddin’in Şiirleri Üzerinde Stilistik Bir Araştırma, İstanbul 1998;  | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini sıralar. | |||||||||
| 2 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini açıklar. | |||||||||
| 3 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini yorumlar. | |||||||||
| 4 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini karşılaştırır. | |||||||||
| 5 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinleriyle ilgili bilgisini geliştirir. | |||||||||
| 6 | A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinleriyle ilgili hükme varır. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||