| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Dil Bilimi Araştırmaları | TED 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri Kuş | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Dünyadaki dilbilimi hareketlerini ve çalışmaları takip ederek genel manada dillerin evrensel özelliklerini anlamaya çalışmak ve Türk diline yönelik değerlendirmeler yapmak. | 
| Dersin İçeriği | Dilbilimin tarihçesi ve üzerine yapılan araştırmalar. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dil Bilim ve alt türleri nedir, tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Dilbilimin diğer bilimlerle ilişkisi ve kullanım alanlarını belirler. | Tartışma, Anlatım, | |
| 3 | Gösterge kavramını yorumlayıp örnekler. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, | |
| 4 | İletişimin unsurlarını karşılaştırır. | Tartışma, Problem Çözme, Örnek Olay, | |
| 5 | Bildirişme dizgesi olarak dil türlerini derler. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, | |
| 6 | Dilbilim ve türlerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Dil biliminin tarihi | Dil bilimi tarihi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 2 | Dil bilimi kavramları ve ilkeleri | Dil bilimi tarihi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 3 | Dil bilimi akımları | Dil bilimi akımları hakkında bilgi toplamak. | 
| 4 | Dil bilimi metodları | Dil bilimi metodları hakkında bilgi toplamak. | 
| 5 | Yirminci yüzyılda dil bilimi | Son dönem dil bilimi akımları hakkında bilgi edinmek. | 
| 6 | Genel dil bilimi | Son dönem dil bilimi akımları hakkında bilgi edinmek. | 
| 7 | İşlevsel dil bilimi | İşlevsel dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. | 
| 8 | Yapısal dil bilimi | Yapısal dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. | 
| 9 | Ara sınav | Genel konu tekrarı yapmak. | 
| 10 | Üretimsel dönüşümlü dil bilimi | Üretici-dönüşümsel dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. | 
| 11 | Dil bilimi yazıları ve metinleri | Dil bilimi hakkında hazırlanan eserleri incelemek. | 
| 12 | Dil bilimi ve gösterge bilimi | Gösterge bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. | 
| 13 | Dil bilimi ve metin dil bilimi | Metin dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. | 
| 14 | Dil bilimi ve çeviri bilimi | Çeviri bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 
 1-Aksan,Prof.Dr.Doğan,Her Yönüyle Dil,TDK yay.Ank.2007 
 10- Martinet,Andre,Genel İşlevsel Dilbilim,Multilingual Yay.İst.1998 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dil Bilim ve alt türleri nedir, tanımlar. | |||||||||
| 2 | Dilbilimin diğer bilimlerle ilişkisi ve kullanım alanlarını belirler. | |||||||||
| 3 | Gösterge kavramını yorumlayıp örnekler. | |||||||||
| 4 | İletişimin unsurlarını karşılaştırır. | |||||||||
| 5 | Bildirişme dizgesi olarak dil türlerini derler. | |||||||||
| 6 | Dilbilim ve türlerini değerlendirir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||