| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Köktürkçenin Grameri | TED 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Köktürk döneminin Türk dili tarihi içerisindeki yerini, dil özelliklerini metinler aracılığıyla öğretmek. | 
| Dersin İçeriği | Köktürkler, Köktürk yazısı, Köktürkçenin gramer özellikleri. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Köktürkler ve tarihleri hakkında her türlü bilgiye sahip olunabilecek | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 2 | Köktürk alfabesiyle yazılmış metinler okunabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Köktürk Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi hakkında bilgi sahibi olup metinlerde bu hadiseler incelenecek duruma gelinecek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Köktürkler ve kültürleri hakkında genel bilgi | Köktürkler hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 2 | Köktürk şivesi | Köktürkçe hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 3 | Köktürkçenin Türk dili tarihi içindeki konumu | Köktürkçe hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 4 | Köktürk yazısı | Köktürk işaretleri hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 5 | Köktürk yazısı | Verilen işaretlere çalışmış olmak. | 
| 6 | Köktürkçenin imla gelenekleri | Verilen işaretlere çalışmış olmak. | 
| 7 | Köktürkçenin imla gelenekleri | Verilen metinleri okumuş olmak. | 
| 8 | Köktürkçenin ses bilgisi özellikleri | Geriye dönük ses bilgisi tekrar etmiş olmak. | 
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmış olmak. | 
| 10 | Köktürkçenin ses bilgisi özellikleri | Verilen metni ses bilgisi bakımından incelemiş olmak. | 
| 11 | Köktürkçenin ekleşme bilgisi özellikleri | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. | 
| 12 | Köktürkçenin ekleşme bilgisi özellikleri | Verilen metni ekleşme bilgisi bakımından tahlil etmiş olmak. | 
| 13 | Köktürk metinlerini okuma ve metinlerin gramer incelemesini yapma | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| 14 | Köktürk metinlerini okuma ve metinlerin gramer incelemesini yapma | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 
 Turan, Zikri; Eski Türkçe Döneminde Bir Morfofonetik Karşıtlık Sorunu. Teke Dergisi, 2014. Turan, Zikri; "Türk" Kelimesinin Aslı. 5. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı(1), Tuna, Osman Nedim; Eski Doğu Türk Yazısında Kullanılan Ligatürler ve Bunlarla İlgili Bazı Meseleler Hakkında, III. Sovyet-Türk Kollokyumu, Göktürk Yazıtlan,Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten l990, s.207-222 Tuna, Osman Nedim; 'Ekin Ara İdi Oksuz Kök Türk Ança Olurur Ermiş' İbaresi Hakkında, Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten 1993, s.77-81. TUNA, O. N. (1988). Bazı İmlâ Gelenekleri, Bunların Metin İncelemelerindeki Önemi ve Orhon Yazıtlarında Birkaç Açıklama. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten 1957, Ankara. ORKUN, Hüseyin Namık; Eski Türk Yazıtları. Ankara, 1987. ALYILMAZ, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara, 2005. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Köktürkler ve tarihleri hakkında her türlü bilgiye sahip olunabilecek | |||||||||
| 2 | Köktürk alfabesiyle yazılmış metinler okunabilecek | |||||||||
| 3 | Köktürk Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi hakkında bilgi sahibi olup metinlerde bu hadiseler incelenecek duruma gelinecek | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 40 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 40 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||