| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Orta Türkçe Metinleri | TED 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Tuğçe Takoğlu | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Orta Türkçe döneminin önemli yadigarları üzerinden dil hususiyetleriyle birlikte tanıtılarak Türk dilinin daha önce ve sonraki tarihi dönemleri arasında gramer bakımından irtibatın kurulmasını sağlamak. | 
| Dersin İçeriği | Orta Türkçe dönemi Orta Türkçenin dil yadigarları Orta Türkçenin gramer hususiyetleri Orta Türkçe dönem şiveleri arasında gramer mukayesesi | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Orta Türkçe üzerine genel bilgileri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Eski Türkçeden Orta Türkçe’ye geçişte meydana gelen belirgin ses olaylarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 4 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından karşılaştırır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Orta Türkçe dönemi dil özelliklerini yansıtan bir küçük metin tasarlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 6 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Orta Türkçe üzerine genel bilgiler. | Orta Türkçe dönemi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 2 | Karahanlı Türkçesi ve gramer özeti | Karahanlı Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 3 | Kutadgu Bilig´den alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| 4 | Divanü Lugati´t-Türk´ten alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| 5 | Atabetü´l-Hakayık´tan alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| 6 | Harezm Türkçesi ve gramer özeti | Harezm Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 7 | Nehcü´l-Feradis´ten alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| 8 | Kıpçak Türkçesi ve gramer özeti | Kıpçak Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 9 | Ara sınav | Genel konu tekrarı yapmış olmak. | 
| 10 | Gülistan Tercümesi´nden alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| 11 | Gülistan Tercümesi´nden örnekler | |
| 12 | Eski Anadolu Türkçesi ve gramer özeti | Eski Anadolu Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 13 | Dede Korkut Kitabı´ndan alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| 14 | Garibname'den alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1-Paçacıoğlu, Doç. Dr. Burhan, Orta Türkçe, Sivas 1996 
 
 
 10-Eraslan,Prof.Dr.,Kemal,Mizanü´l-Evzan,TDK yay.Ank.1993 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Orta Türkçe üzerine genel bilgileri tanımlar. | |||||||||
| 2 | Eski Türkçeden Orta Türkçe’ye geçişte meydana gelen belirgin ses olaylarını belirler. | |||||||||
| 3 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri örnekler. | |||||||||
| 4 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından karşılaştırır. | |||||||||
| 5 | Orta Türkçe dönemi dil özelliklerini yansıtan bir küçük metin tasarlar. | |||||||||
| 6 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından değerlendirir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 30 | 
| 1. Sözlü Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||