Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Tarihi ve Felsefesi EYD 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET EMİN USTA
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET EMİN USTA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tanışma ve Giriş Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Bilim nedir? Bilgi nedir? Bilimsel Bilgi, Felsefi Bilgi.
3 -Bilimde Yöntem Tartışmaları: Deney, gözlem, sezgi… Kavramlar: Tez, Hipotez ya da varsayım, Teori ya da kura, Yasa.
4 Bilim Tarihi: Bilim Havzaları ve Dönemleri (Mezopotamya, Mısır, Yunan, Çin, Hint, İslam ve Antik ve Modern Batı) Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 -Bilim ve Etik -Bilim ve iktidar -Bilim ve Kapitalizm
6 Dogmatizm Tartışmaları: Aziz Augustinus, Aqunalı Thomas ve Gazali -İbn-i Rüşt’ün Gazali’ye eleştirileri -Bir örnek: Molla Lütfü olayı
7 Antikçağ ve ortaçağ eğitim ve bilim kurumları: Akademia, Medreseler, Üniversiteler
8 Pozitivizmin Doğuşu ve Yükselişi
9 Bilimin Kurumsallaşması: Üniversiteler. Bazı örnekler: El Ezher Üniversitesi, Oxford Üniversitesi, Cambridge Üniversitesi, Bologna Üniversitesi, Stanford Üniversitesi.
10 Üniversitelere dair sayılar. -Dünyada yükseköğretim -Bilim politikası -Yükseköğretime giriş politikası (Sınav, baraj vs.) Türkiye’de Üniversite Eğitimi ve istatistikler
11 İslam ve Bilim, İslam-Bilim tarihinden kesitler: Fuat Sezgin’in Çabaları. El Kindi, El Harezmi, İbn- i Sina, Nasırıddin el Tusi, Cabir Bin Hayyan, El Biruni, İbn-i Heysen, El Cezeri
12 Thomas Kuhn-Karl Popper-Fritjof Capra, Paul K. Feyerabend-Rudolf Carnap-Stephen Toulmin
13 Önerilen kitapları tartışma
14 Genel değerlendirme
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1
2 Bilim nedir? Bilgi nedir? Bilimsel Bilgi, Felsefi Bilgi.
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. X
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. X
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar. X
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur. X
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Tanışma ve Giriş 5 5 5 4 5 5 4 4 4 5 5 5 4 4 5
2 Bilim nedir? Bilgi nedir? Bilimsel Bilgi, Felsefi Bilgi. 5 4 5 5 5 5 4 4 4 5 5 5 5 5 5
3 -Bilimde Yöntem Tartışmaları: Deney, gözlem, sezgi… Kavramlar: Tez, Hipotez ya da varsayım, Teori ya da kura, Yasa. 5 4 4 4 4 5 4 4 4 4 4 4 5 5 5
4 Bilim Tarihi: Bilim Havzaları ve Dönemleri (Mezopotamya, Mısır, Yunan, Çin, Hint, İslam ve Antik ve Modern Batı) 5 4 5 5 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
5 -Bilim ve Etik -Bilim ve iktidar -Bilim ve Kapitalizm
6 Dogmatizm Tartışmaları: Aziz Augustinus, Aqunalı Thomas ve Gazali -İbn-i Rüşt’ün Gazali’ye eleştirileri -Bir örnek: Molla Lütfü olayı
7 Antikçağ ve ortaçağ eğitim ve bilim kurumları: Akademia, Medreseler, Üniversiteler
8 Pozitivizmin Doğuşu ve Yükselişi
9 Bilimin Kurumsallaşması: Üniversiteler. Bazı örnekler: El Ezher Üniversitesi, Oxford Üniversitesi, Cambridge Üniversitesi, Bologna Üniversitesi, Stanford Üniversitesi.
10 Üniversitelere dair sayılar. -Dünyada yükseköğretim -Bilim politikası -Yükseköğretime giriş politikası (Sınav, baraj vs.) Türkiye’de Üniversite Eğitimi ve istatistikler
11 İslam ve Bilim, İslam-Bilim tarihinden kesitler: Fuat Sezgin’in Çabaları. El Kindi, El Harezmi, İbn- i Sina, Nasırıddin el Tusi, Cabir Bin Hayyan, El Biruni, İbn-i Heysen, El Cezeri
12 Thomas Kuhn-Karl Popper-Fritjof Capra, Paul K. Feyerabend-Rudolf Carnap-Stephen Toulmin
13 Önerilen kitapları tartışma
14 Genel değerlendirme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)