Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer EPO 500 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilimsel araştırmaları okuyabilmek, planlayabilmek ve yürütebilmekle ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. 

Dersin İçeriği

Bilim, bilimsel araştırma kavramları, Araştırma Kavramı, Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri, Bilimsel araştırmanın aşamaları, Nitel araştırma teknikleri, Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması, Nicel araştırma teknikleri, Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Bilimsel araştırma türlerini listeler. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar. Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Evren ve örneklem belirler. Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır. Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular. Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Bir araştırma önerisi hazırlar. Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim, bilimsel araştırma kavramları
2 Araştırma Kavramı
3 Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları
5 Nitel araştırma teknikleri
6 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
7 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
8 Nicel araştırma teknikleri
9 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
10 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
11 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
12 Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları
13 Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması
14 Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması, dersin genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayınları. Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara. Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2005). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw-Hill. Büyüköztürk, Ş,. (2002).Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayıncılık, Ankara. Baykul, Y. (1999). İstatistik Yöntem ve Uygulamalar. Anı yayıncılık, Anakara. Jurs, H. W. (1998). Applied Statistics for The Behavioral Sciences. Houghton Miin Company, Boston.  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme
5 Program tasarısı hazırlama
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
2 Bilimsel araştırma türlerini listeler. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
3 Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
4 Evren ve örneklem belirler. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
5 Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
6 Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
7 Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
8 Bir araştırma önerisi hazırlar. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6