Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal İşaret İşleme | EEM 425 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | EEM 335 İşaretler ve Sistemler |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Derya KANDAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Analog işaretlerin sayısal yöntemlerle işlenmesi için gerekli olan temel prensipleri ve kavramları öğrenciye tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Analog işaretlerin örneklenmesi, sayısal filtre tasarımı, sayısal filtre yapıları, FFT ve sayısal filtrelerin yazılım gerçekleştirmesi, sonlu kelime uzunluğu etkileri, örnekleme frekansının değiştirilmesi, çeşitli uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bandsınırlı bir analog işaretin bozunum olmadan örneklenmesi için gerek koşulları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | FIR ve IIR sayısal filtre tasarımını kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Sayısal işaretlerin filtrelenmesini kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Filtrelerin yazılım ve donanım gerçekleştirmesini kavratmak | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Sonlu kelime uzunluğunun filtreleme üzerindeki etkilerini kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
6 | Örnekleme frekansının değiştirilmesini kavratmak | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
7 | Sayısal işaret işlemenin özellikle haberleşme ve kontrol olmak üzere elektronik mühendisliğindeki çeşitli uygulamalarını öğretmek | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeal örnekleme durumunuda örnekleme teoreminin ispatı | 1.Hafta Sunusu |
2 | Analog alçak, yüksek, band geçiren ve band söndüren filtre tasarımı | 2.Hafta Sunusu |
3 | Pratik örnekleme durumunda örtüşme önleyici ve geri elde edici filtre tasarımı | 3.Hafta Sunusu |
4 | Sayısal filtre tasarımına giriş ve sayısal sonsuz impuls cevaplı (IIR) filtre tasarımı | 4.Hafta Sunusu |
5 | Sayısal sonlu impuls cevaplı (FIR) filtre tasarımı | 5.Hafta Sunusu |
6 | Verilen bir IIR filtre transfer fonksiyonunun donanım gerçekleştirilmesi | 6.Hafta Sunusu |
7 | Verilen bir FIR filtre transfer fonksiyonunun donanım gerçekleştirilmesi | 7.Hafta Sunusu |
8 | Sayısal tüm geçiren filtreler | 8.Hafta Sunusu |
9 | Sayıların sabit ve kayan nokta gösterilimi, Goertzel algoritması | 9.Hafta Sunusu |
10 | Hızlı Fourier dönüşümü (FFT) kullanılarak ayrık Fourier dönüşümünün (DFT) hesabı | 10.Hafta Sunusu |
11 | Sonlu kelime uzunluğunun filtre frekans cevabına etkileri | 11.Hafta Sunusu |
12 | Örnekleme frekansının değiştirilmesi (alt ve üst örnekleme) | 12.Hafta Sunusu |
13 | Örnekleme frekansı değişken sistemler ve filtre bankaları | 13.Hafta Sunusu |
14 | Sayısal işaret işleme uygulamaları ( final projelerinin sunulması) | 14.Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] http://www.abis.sakarya.edu.tr/ adresinden yayınlanan ders notları |
Ders Kaynakları | [2] S. K. Mitra, Digital Signal Processing, A Computer Based Approach, third edition, McGraw Hill, 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bandsınırlı bir analog işaretin bozunum olmadan örneklenmesi için gerek koşulları | |||||||
2 | FIR ve IIR sayısal filtre tasarımını kavratmak | |||||||
3 | Sayısal işaretlerin filtrelenmesini kavratmak | |||||||
4 | Filtrelerin yazılım ve donanım gerçekleştirmesini kavratmak | |||||||
5 | Sonlu kelime uzunluğunun filtreleme üzerindeki etkilerini kavratmak | |||||||
6 | Örnekleme frekansının değiştirilmesini kavratmak | |||||||
7 | Sayısal işaret işlemenin özellikle haberleşme ve kontrol olmak üzere elektronik mühendisliğindeki çeşitli uygulamalarını öğretmek | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 5 | 7 | 35 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |