| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Dijital Kontrol Sistemleri | EEM 439 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | Otomatik Kontrol dersini almış olmak | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR | 
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. İBRAHİM MUCUK, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim MUCUK Arş.Gör. Selim İLHAN | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi, sürekli/ayrık zaman sistemlerin geçici/sürekli rejim ve kararlıklık analizlerinin yapılması ve belirlenen performans kriterlerine göre sürekli/ayrık zaman dinamik kontrolcü ve durum uzayında statik ve dinamik geri besleme kontrolör tasarımı gibi disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemlerinin çözülmesi. | 
| Dersin İçeriği | Dinamik Sistemler ve Durum Denklemlerinin sürekli-zaman/ayrık-zaman elde Edilmesi, karalılık analizi, Farklı konfigürasyonlarda dinamik kontrolcüler, Durum uzay analizi ve tasarımı, durum gözlemleyici tasarımı. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Sürekli/Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Tasarımı ve Sembolik Dilde programlanması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Kutup Yerleştirme Yöntemleri ile Statik/Dinamik Durum Geri Besleme Tasarımı ve Sembolik Dilde Programlama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Yapısı ve Programlanma Yöntemleri | |
| 2 | Sürekli-zaman PID Kontrolör Tasarım Denklemleri ve Tasarım | |
| 3 | Ayrık-zaman PID Kontrolör Tasarım Denklemleri ve Tasarım | |
| 4 | Farklı Dinamik Kontrolör Yapıları ve Analizi | |
| 5 | Modern Kontole Giriş | |
| 6 | Dinamik Sistemler ve Ayrık Zaman Durum Denklemlerinin Elde Edilmesi | |
| 7 | Sürekli Zaman Durum Denklemlerinin Ayrıklaştırılması | |
| 8 | Ayrık-zaman Durum Denklemlerinin Kanonik Formları | |
| 9 | Jury/Lyapunov Kararlılık Kriterleri | |
| 10 | Kontrol edilebilirlik- Gözlenebilirlik | |
| 11 | Durum Uzay Analiz ve Sentezinde Lineer Dönüşümler | |
| 12 | Statik Durum Geri Besleme ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı | |
| 13 | Dinamik Durum Geri Besleme ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı | |
| 14 | Durum Gözlemleyici modeli ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Otomatik Kontrol, Dijital Kontrol Ders notları | 
| Ders Kaynakları | 1. Continuous and discrete control systems: Modeling, identification, design, and  | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Sürekli/Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Tasarımı ve Sembolik Dilde programlanması | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Kutup Yerleştirme Yöntemleri ile Statik/Dinamik Durum Geri Besleme Tasarımı ve Sembolik Dilde Programlama | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| 2. Ödev | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 | 
| Ödev | 2 | 5 | 10 | 
| Final | 1 | 2 | 2 | 
| Toplam İş Yükü | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||