| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Haberleşme Sistemleri | EEM 314 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | İşaretler ve Sistemler (Signals & Systems) | 
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı genel bir haberleşme sistemini oluşturan temel alıcı-verici bileşenlerini öğrencilere tanıtmaktır. Bu ders aynı zamanda Analog-Sayısal seçmeli haberleşme derslerine yönelecek öğrencilere gerekli altyapıyı da hazırlar. | 
| Dersin İçeriği | Skleri. Kuantalama. PCM Kodlama. Temelbant veri iletimi. Simgelerarası girişim. Uyumlu süzgeçli alıcı. Telefon, Radyo ve TV sistemleri. Kablosuz haberleşme, GSM ve uydu haberleşme sistemleri. Bilgisayar ağları ve ağ haberleşme sistemleri | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Temel sinyal ve sistem bilgilerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, | 
| 2 | Temel haberleşme sistemlerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 3 | Haberleşme sistemlerinde kodlama, modülasyon ve demodülasyon yaklaşımlarını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 4 | Haberleşme kavramlarıın frekans uzayında değerlendirilmesini analiz etmek | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Haberleşme Sistemlerine giriş, temel bileşenleri, matematiksel modeller | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 2 | Frekans uzayında sinyal gösterimleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 3 | Kanal karakteristikleri, kanal filtre tasarımı | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 4 | Kanal Kapasitesi ve Kodlama, Kodlamanın Pratik Uygulamaları | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 5 | Analog haberleşme sistemlerinde Modülasyon – Demodülasyon (AM, FM, PM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 6 | Analog sinyal iletimi-alımı, Radyo / Televizyon haberleşmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 7 | Haberleşme sistemlerinde gürültü etkisi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 8 | Bant sınırlı sinyallerin örneklenmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 9 | Sayısal sinyal işleme, sayısal mödülasyonlar (PCM, PWM, PPM, DM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 10 | İletim modları, çoğullama ve erişim teknikleri (FDM, TDM, OFDM, CDM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 11 | Bilgisayar ağları, ağ haberleşme sistemleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 12 | Kablosuz haberleşme sistemleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 13 | GSM şebeke elemanları,GSM ağ mimarisi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| 14 | Uydu haberleşmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dersi verecek koordinatör ve yardımcı öğretim üyelerinin yazılı, pdf ve online notları. | 
| Ders Kaynakları | 1- Communication Systems, Simon Hakin, 4.th Edition, 2001. 2- Communication Systems Engineering, John G. Proakis, M. Salehi, 2.nd Edition, 2002. 3- Analog Haberleşme, Ahmet Hamdi Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, 1999 4- Sayısal Haberleşme, Ahmet Hamdi Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, 2004 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel sinyal ve sistem bilgilerini kavramak | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||
| 2 | Temel haberleşme sistemlerini kavramak | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Haberleşme sistemlerinde kodlama, modülasyon ve demodülasyon yaklaşımlarını kavramak | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Haberleşme kavramlarıın frekans uzayında değerlendirilmesini analiz etmek | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 15 | 
| 1. Kısa Sınav | 35 | 
| Toplam | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 50 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 | 
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 | 
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Toplam İş Yükü | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||