| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Optimizasyon Tekniği | MKM 485 | 7 | 3 + 0 | 3 | 8 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CEYHUN YILMAZ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SAFİYE NUR ÖZDEMİR, Doç.Dr. CEYHUN YILMAZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Optimal karar vermeyi sağlayan matematik modellerin kurulması, değişik uygulama alanlarının gösterilmesi ve çözüm yöntemlerinin uygulanması. |
| Dersin İçeriği | Giriş ve temel kavramlar. Kısıtsız optimizasyon. Kısıtsız optimizasyonda analitik çözüm, sayısal yöntemler ve algoritmalar. Kısıtlı optimizasyon: Eşitlik kısıtları altında optimizasyon, Eşitlik ve eşitsizlik kısıtları altında optimizasyon, özel kısıtlar altında optimizasyon. Lineer Programlama (LP) ve uygulamaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Optimizasyonla ilgili temel kavramları açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Değişik alanlardaki problemlerde optimal karar vermek için model kurabilir, çözebilir ve uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Kısıtsız optimizasyonda algoritma üretebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Kısıtlı optimizasyonda algoritma üretebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Analitik veya sayısal çözümlemeler yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Lineer programlama kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, temel kavramlar | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 2 | Kısıtsız optimizasyon | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 3 | Kısıtsız optimizasyonda sayısal yöntemler | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 4 | Kısıtsız optimizasyonda sayısal yöntemler | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 5 | Kısıtsız optimizasyonda sayısal yöntemler | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 6 | Eşitlik kısıtları altında optimizasyon | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 7 | Eşitlik kısıtları altında optimizasyon | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 8 | Eşitlik ve eşitsizlik kısıtları altında optimizasyon | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 9 | Eşitlik ve eşitsizlik kısıtları altında optimizasyon | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 10 | Eşitlik ve eşitsizlik kısıtları altında optimizasyon | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 11 | Özel kısıtlar altında optimizasyon ve uygulama | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 12 | Lineer programlama(LP) | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 13 | Model kurma, grafik yöntem | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| 14 | Simpleks yöntem ve LP uygulamaları | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Ders notları, Ömer K. MORGÜL. |
| Ders Kaynakları | [1] Stoecker, W. F., Design of Thermal Systems, 3rd Edition, McGraw Hill, 1989. |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 1 | Chapter_01_Muhendislikte-Optimizasyon-Yontemleri.pdf | İlk hafta ders notu | 0 MB |
| 2 | Bölüm_02_Mühendislikte Tasarım ve Optmizasyon.pdf | 0 MB | |
| 0 | ME485_Semester Program_Fall_2025.pdf | ME485_Semester Program_Fall_2025 | 0 MB |
| 3 | Bölüm_03_MUHENDISLIKTE-OPTIMIZASYON.pdf | Şifre: winter_2025 | 0 MB |
| 4 | Bölüm_04_Matematiksel Temeller.pdf | Şifre: winter_2025 | 0 MB |
| 0 | MKM 485 Optimizasyon Dersi Proje Konuları | Merhaba arkadaşlar ders kapsamında %30 olarak not yerine de geçecek olan, proje ödevleri ve başlıkları ektedir. Lütfen ivedi olarak inceleyin. 5'er kişilik gruplar olacak halde herkes konu ve grubunu ayarlasın. Bu hafta liste alıcam. | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Optimizasyonla ilgili temel kavramları açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Değişik alanlardaki problemlerde optimal karar vermek için model kurabilir, çözebilir ve uygulayabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Kısıtsız optimizasyonda algoritma üretebilir. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Kısıtlı optimizasyonda algoritma üretebilir. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Analitik veya sayısal çözümlemeler yapabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Lineer programlama kullanabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 8 | ||