| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Makine Tasarımı | MKM 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | MAK303 (Makine Elemanları I), MAK306 (Makine Elemanları II), MAK205 (Mukavemet I), MAK210 (Mukavemet II), MAK203 (Malzeme), MAK107 (Teknik Resim I), MAK108 (Teknik Resim II) |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEDAT İRİÇ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. SEDAT İRİÇ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Mühendislik faaliyetleri genel olarak tasarım, imalat ve işletme şeklinde sınıflandırılmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Tasarım Kavramı, Tasarımın Bileşenleri, Tasarımın Aşamalarının, Tasarım Araçlarının Sistematik Olarak Mühendis Adaylarına Aktarılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasarım altyapısı ve bileşenlerini oluşturur | Anlatım, Tartışma, | |
| 2 | Tasarım araçlarını seçer ve kullanır | Beyin Fırtınası, Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
| 3 | Tasarım algoritması geliştirir | Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Deney tasarımı yapar | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
| 5 | Takım tezgahı tasarımı yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Tasarımda çözüm arama yöntemlerini kullanır | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
| 7 | Transport sistemi tasarımı yapar | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
| 8 | Tasarımların analizini yapar | Problem Çözme, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, işleyiş tarzının aktarılması. Öğrenci önerilerinin ve beklentilerinin alınması. Fonksiyonel tasarım, mukavemet açısından tasarım, kullanım kolaylığı açısından tasarım, transport, geri dönüşüm, enerji kullanım oranı, enerji geri kazanımı, | İnternet ve kütüphane ortamında Tasarım ile ilgili ön araştırma yapılması |
| 2 | Tasarım kavramı, tasarımın bileşenleri, tasarımın aşamaları, fikir oluşumu, şekillendirme, örnek tasarım çalışması | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4] numaralı referanslar |
| 3 | Tasarım aşamalarının örneklerle açıklanması, ihtiyaç ve isteklerin belirlenmesi, ödevin tanımlanması, fiziksel vb. prensiplerin belirlenmesi, ön şekillendirme, hesaplamalar, kontroller, son şekillendirme, prototip, model, test, analiz, modifikasyon ve ima | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu) |
| 4 | Tasarımda kullanılan fiziksel prensiplerin kısa tekrarı (sürtünme, yer çekimi vb.), Ölçüm sistemi tasarımı, Uygulama: Bir odadaki sıcaklığın ölçülmesini sağlayacak eleman veya sistemin tasarımı, tüm aşamaları ile Mühendislik malzemeleri ve seçimi. | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
| 5 | Oturma ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
| 6 | Makine elemanları: Tanımlama, sınıflandırma, şekillendirme ve mukavemet kriterleri. Vidalar (birleştirme, hareket iletimi, malzeme iletimi, ayar vb.), Volanlar (enerji biriktirme, enerji depolama, hareket dengeleme, enerji deng | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] |
| 7 | Tasarımda emniyet ve güvenilirlik kavramı. Güvenlik katsayısı ve optimum şekilde belirlenmesi; Dayanım ve Zorlanma kavramları | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu) |
| 8 | İmalat ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi | [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
| 9 | Tahrik sistemleri ve uygulamaları: Mekanik tahrik, Hidrolik Tahrik, Pnomatik tahrik, Elektriksel Tahrik, Elektro-Mekanik, Elektro-Hidrolik, Elektro-Pnomatik, Elektro-Hidro-Mekanik tahrik, vb. | [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
| 10 | Deney tasarımı, deney bileşenlerinin tasarımı, deney setinin tasarımı, ölçüm sisteminin tasarımı, deney felsefesinin tasarımı, deney sonuçlarının alınması, deneyin sonuçlarının analizi, deney sonuçlarının yorumlanması. | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
| 11 | Tasarımda çözüm arama yöntemleri ve uygulama (Brain Storming) | [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
| 12 | Tasarımda bilgisayar kullanımı, tasarımda sensör kullanımı, motor seçimi, aktarma organları seçimi, hız/moment değiştirme sistemi seçimi vb. Uygulama | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] |
| 13 | Transport ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi. Uygulama: Bir fabrika içi transport sisteminin tüm aşamaları ile tasarlanması | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] |
| 14 | Yapılmış tasarımların analizi ve sentezi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [2] Pahl G. (çeviren: Börklü H.R.), Mühendislik Tasarımı, Sistematik yaklaşım, Hatipoğlu, 2007. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tasarım altyapısı ve bileşenlerini oluşturur | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Tasarım araçlarını seçer ve kullanır | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Tasarım algoritması geliştirir | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Deney tasarımı yapar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Takım tezgahı tasarımı yapar | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Tasarımda çözüm arama yöntemlerini kullanır | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Transport sistemi tasarımı yapar | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Tasarımların analizini yapar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Proje / Tasarım | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 4 | 1 | 4 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Proje / Tasarım | 1 | 18 | 18 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||