| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar Kontrollü (Cnc) Takım Tezgahları | MKM 442 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İmalat planlar | Anlatım, | |
| 2 | İmalat yöntemi seçimi yapar | Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
| 3 | Takım tezgahı blok şeması oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Sistem ve tezgahların bilgisayarla sayısal kontrolünü yapar | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
| 5 | Takım tezgahlarını sayısal olarak programlar | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Elle program yazar ve yazılmış programları okur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, işleyiş tarzının aktarılması. Öğrenci önerilerinin ve beklentilerinin alınması. Takım tezgahlarının ve CNC tezgahların tarihsel gelişimi. | İnternet ve kütüphane ortamında Transport tekniği ile ilgili ön araştırma yapılması |
| 2 | İmalat işleminin ve temel bileşenleri,Şekil veren elemanlar, Takım,Şekillendirilen elemanlar, Parça,Takım, Parça ve Yardımcı sistemlerin koordinasyonunu sağlayan, Tezgah ve Uygulanan işlem, İmalat Yöntemi | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] numaralı referanslar |
| 3 | İmalat-İşleme Kalitesi (tolerans) Kavramı; Boyut Toleransları, Şekil Toleransları,Yüzey Toleransları, İşleme kalitesini etkileyen faktörler; Tezgaha bağlı, takım sistemine bağlı, parça sistemine bağlı, ortama bağlı, kontrol sistemine bağlı vb. | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu) |
| 4 | Takım tezgahlarının sınıflandırılması, İmalat yöntemine göre, imalat sayı ve hızına göre, Kontrol sistemine göre; Elle kontrol, Otomotik kontrol; Mekanik otomatlar, Sayısal Otomatlar, Bilgisayar sayısal kontrollü tezgahlar; Tanımlama, sınıflandırma, ko | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] numaralı referanslar |
| 5 | Bilgisayarla sayısal kontrollü tezgahlar; konstrüksiyon esasları, takım sistemi, parça sistemi, tahrik sistemleri, motorlar, sensörler, kontrol sistemi. | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] |
| 6 | CNC programlama yöntemleri;Elle program yazma, Diyalog yöntemi, Çizimden program oluşturma, Ters mühendiislik | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] numaralı referanslar |
| 7 | ISO programlama yöntemi ve G kodları,Tornalama ve Program Oluşturma | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] |
| 8 | ISO programlama yöntemi ve G kodları,Frezeleme ve Program Oluşturma | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] |
| 9 | ISO programlama yöntemi ve G kodları,İşleme Merkezi ve Program Oluşturma | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] |
| 10 | ISO programlama yöntemi ve G kodları,Tel Erozyon ve Program Oluşturma | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] |
| 11 | Uygulama; CNC Tel Erozyon Tezgahı,Program Oluşturma, Tezgaha aktarma ve işleme | [2, 3, 4, 5, 6,7] numaralı referanslar |
| 12 | Uygulama; CNC İşleme Merkezi,Program Oluşturma, Tezgaha aktarma ve işleme | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] |
| 13 | Uygulama; Tornalama,Program Oluşturma, Tezgaha aktarma ve işleme | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)[2, 3, 4, 5, 6,7] |
| 14 | Öğrenci Sunumları, dersin genel değerlendirilmesi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Soydan, Yavuz, ´Bilgisayar Kontrollü (CNC) Takım Tezgahları´, Sakarya, 2008 |
| Ders Kaynakları | [1] Akkurt, Mustafa, ‘Bilgisayar Destekli Takım Tezgahları’, Birsen Yayınevi, 1996, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İmalat planlar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | İmalat yöntemi seçimi yapar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Takım tezgahı blok şeması oluşturur | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Sistem ve tezgahların bilgisayarla sayısal kontrolünü yapar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Takım tezgahlarını sayısal olarak programlar | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Elle program yazar ve yazılmış programları okur |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| 3. Kısa Sınav | 5 |
| 4. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 15 |
| 1. Performans Görevi (Atölye) | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 4 | 2 | 8 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Atölye) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||