| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Malzeme Bilimi | MKM 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEÇİL EKŞİ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ, Dr.Öğr.Üyesi SUNAL AHMET PARASIZ, Prof.Dr. KENAN GENEL, Doç.Dr. SEÇİL EKŞİ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Yasin Kutucu, Arş. Gör. Mustafa Said Okutan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrenciye malzeme bilimine ait kavramları öğretmek, mühendislik malzemeleri ve bunların davranışları arasında ilişki kurma ve değerlendirme kabiliyeti kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar, kristal yapı, kusurlar, yayınma, hasar, mekanik davranış |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Atomsal yapı, kristal yapı, kristal yapı kusurlarının malzemelerin özelliklerine etkilerini yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Yayınma kavramını, ilgili kanunlarını, sıcaklığa bağlı yayınma katsayısı, yayınma süresi hesaplamaları yapabilir ve yayınmanın uygulamadaki önemini (etkisini) yorumlayabilir. | Problem Çözme, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Mikro ve makro ölçekte malzeme davranışlarını ilişkilendirir. Metallerin mekanik özelliklerini nasıl belirlendiğini bilir ve sonuçlarını yorumlayabilir.Mekanik davranışa etkiyen malzeme özelliklerini ve bunların belirlendiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Hasar çeşitlerini yorumlayabilir. Alaşımın özelliklerinin nelerden etkilendiğini bilir. Isıl işlem yöntemlerini bilir. İstenilen özellikler için uygun işlemi seçebilir . | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Malzeme Bilimine Giriş Malzemelerin sınıflandırılması | |
| 2 | Atomsal yapı, Atomlararası bağlar, Bağ özelliklerinin fiziksel özelliklere etkisi, Kristal yapı türleri. | |
| 3 | Kristal Kafes Noktaları, Doğrultuları ve Düzlemleri, Kristal yapılı olan ve olmayan malzemeler | |
| 4 | Kristal yapı kusurları ve etkileri, Mikroskopik inceleme yöntemleri | |
| 5 | Yayınma olayı, Kararlı Yayınma, Kararsız Yayınma | |
| 6 | Mekanik özellikler, Gerilme ve birim şekil değişimi kavramları, Elastik şekil değişimi, Malzemenin Elastik Özellikleri | |
| 7 | Plastik deformasyon, Plastik deformasyon sonrası geri dönüş, Gerçek gerilme gerçek birim şekil değişimi | |
| 8 | Sertlik | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Dislokasyonlar ve plastik deformasyon, dayanım arttrıcı mekanizmalar. | |
| 11 | Hasar türleri, Kırılma, gevrek-sünek geçiş sıcaklığı | |
| 12 | Yorulma hasarı ve sürünme hasarı | |
| 13 | Alaşımlar, Denge diyagramları | |
| 14 | Demir karbon denge diyagramı ve faz dönüşümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | W.D.Callister, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği 2013, Nobel yayınları |
| Ders Kaynakları | D.R.Askeland, Malzeme Bilimi ve Müh.Malz. (Çev. M.Erdoğan) Nobel Yayıncılık 1998. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Atomsal yapı, kristal yapı, kristal yapı kusurlarının malzemelerin özelliklerine etkilerini yorumlayabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Yayınma kavramını, ilgili kanunlarını, sıcaklığa bağlı yayınma katsayısı, yayınma süresi hesaplamaları yapabilir ve yayınmanın uygulamadaki önemini (etkisini) yorumlayabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Mikro ve makro ölçekte malzeme davranışlarını ilişkilendirir. Metallerin mekanik özelliklerini nasıl belirlendiğini bilir ve sonuçlarını yorumlayabilir.Mekanik davranışa etkiyen malzeme özelliklerini ve bunların belirlendiğini bilir. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Hasar çeşitlerini yorumlayabilir. Alaşımın özelliklerinin nelerden etkilendiğini bilir. Isıl işlem yöntemlerini bilir. İstenilen özellikler için uygun işlemi seçebilir . |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 1. Ara Sınav | 75 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 55 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 99 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||