| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sistem Dinamiği ve Kontrolü | MKM 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP KOZAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. RECEP KOZAN, Doç.Dr. HÜSEYİN DAL, Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ, Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA EROĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Mustafa Eroğlu, Arş. Gör. Mehmet Emin Sayan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sistem Dinamiği ve Otomatik Kontrol temel kavramlarının öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Giriş, Laplace Dönüşümleri, Sistem Dinamiği, Transfer Fonksiyonu, Matematik Modeller, Geçici Rejim Cevabı, Kontrol Elemanları, Kapalı Çevrimli Kontrol, Kararlılık |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Laplace dönüşümlerini kullanarak diferansiyel denklemleri çözer | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Çeşitli fiziksel sistemlerin matematik modellerini çıkarır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Bir fiziksel sistemin transfer fonksiyonunu ve blok diyagramını oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Geçici rejim ve sürekli rejim cevabını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Kontrol organlarının çalışma prensiplerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Kararlılık kriterlerini kullanarak kontrol sisteminin kararlılığını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve temel kavramlar;Birim Sistemleri | Fizik ders notları gözden geçirilecek |
| 2 | Laplace Dönüşümleri, Düz Laplace İşlemleri; Laplace Dönüşümü | Matematik ders notları gözden geçirilecek [1] Sayfa 30-54 |
| 3 | Ters Laplace Dönüşümü;Ters Laplace dönüşümü | [1] Sayfa 54-62 |
| 4 | Transfer Fonksiyonları, Lineer Dif. Denklemlerin Laplace Dönüşümü ile Çözümü | [1] Sayfa 54-63 |
| 5 | Blok Diyagramları | [1] Sayfa 105-139 |
| 6 | Çeşitli Fiziksel Sistemlerin Matematik Modellerinin Çıkarılması; Newton’un Hareket Yasaları | [1] Sayfa 68-95 |
| 7 | Çeşitli Fiziksel Sistemlerin Matematik Modellerinin Çıkarılması; Newton’un Hareket Yasaları | [1] Sayfa 68-95 |
| 8 | Geçici Rejim Cevabı | [1] Sayfa 163-176 |
| 9 | Kontrol Elemanları ve Tipleri | [1] Sayfa 177-191 |
| 10 | Laboratuvar uygulamaları | |
| 11 | Uygulamalar | |
| 12 | Kapalı Çevrimli Kontrol | [1] Sayfa 192-210 |
| 13 | Kontrol Sistemlerinin Kararlılığı | [1] Sayfa 221-234 |
| 14 | Uygulamalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Özdaş, N., Dinibütün, T., Kuzucu, A., ´Otomatik Kontrol´,İTÜ Kütüphanesi sayı:1373 (Birsen Yayınevi tarafından yeniden basılmıştır). |
| Ders Kaynakları | [2] Ogata., K., ´Modern Control Engineering´,Prentice-Hall International Editions. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Laplace dönüşümlerini kullanarak diferansiyel denklemleri çözer | 4 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | Çeşitli fiziksel sistemlerin matematik modellerini çıkarır | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
| 3 | Bir fiziksel sistemin transfer fonksiyonunu ve blok diyagramını oluşturur | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Geçici rejim ve sürekli rejim cevabını yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Kontrol organlarının çalışma prensiplerini bilir | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Kararlılık kriterlerini kullanarak kontrol sisteminin kararlılığını yorumlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 90 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 242 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||