| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mekanik Titreşimler | MKM 218 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Lineer Cebir, Diferansiyel Denklemler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN DAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet Emin SAYAN
|
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Titreşim kavramının önemini ve mühendislik açısından kapsamlı değerlendirilmesini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Titreşim kavramı, doğal frekans kavramı, titreşimde enerji yöntemleri, tek ve çok serbestlik dereceli sönümlü ve sönümsüz sistemler, zorlanmış titreşimler, rezonans kavramı, dinamik titreşim yutucuları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hareket denklemlerini çıkarıp çözebilir | ||
| 2 | Doğal frekansı ve sönüm miktarını hesaplayabilir | ||
| 3 | Enerji yöntemlerini kullanabilir | ||
| 4 | Titreşim yalıtım parametrelerini hesaplayabilir |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Titreşim Teorisi temel kavramları | |
| 2 | Titreşimlerin vektörel ifadesi | |
| 3 | Matematikse model ve hareket denklemi | |
| 4 | Tek serbestlik dereceli sönümsüz serbest titreşimler | |
| 5 | Tek serbestlik dereceli sönümsüz serbest titreşimler | |
| 6 | Enerji yöntemleri | |
| 7 | Sönümlü serbest titreşimler | |
| 8 | Sönümlü serbest titreşimler | |
| 9 | Zorlanmış titreşimler | |
| 10 | Zorlanmış titreşimler | |
| 11 | İki serbestlik dereceli sistemlerin titreşimler | |
| 12 | Titreşim yalıtımı | |
| 13 | Dinamik titreşim sönümleyicileri | |
| 14 | Endüstriyel uygulama örnekleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Mekanik Titreşimler Ders Notları (Doç. Dr. Hüseyin DAL) |
| Ders Kaynakları | Fuata Pasin, Mekanik Titreşimler Ders Notları Singiresu S. Rao, Pearson, Mechanical Vibrations
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hareket denklemlerini çıkarıp çözebilir | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Doğal frekansı ve sönüm miktarını hesaplayabilir | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Enerji yöntemlerini kullanabilir | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Titreşim yalıtım parametrelerini hesaplayabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 73 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||