Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karayolu INM 309 5 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bir karayolu projesinin yapılması ve uygulanmasına ilişkin mühendislik formasyonu, değerlendirme, karar alma ve uygulama bilgi ve becerilerinin kazanımı

Dersin İçeriği

Karayolu elemanları. Güzergah araştırması .Yatay Kurbalarda taşıtların stabilitesi. Görüş Uzunlukları. Düşey kurbalar. Toprak işleri , Hacimler Tablosu ve Kütleler Diyagramı. Hız, Hacim, Yoğunluk ve Trafik Kavramları. Altyapı, Drenaj. Esnek üst yapılar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karayolu temel kavramlarını ve terimlerini bilir Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler,
2 İnsan ve taşıt karakteristiklerini bilirler, harekete karşı direnç hesaplarını yapabilirler. Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
3 Karayollarında yatay kurbaları ve dever kavramlarını bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler. Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler,
4 Karayollarında taşıt stabilitesi hesaplarını yapabilirler. Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler,
5 Karayollarında geçiş eğrilerini bilirler ve tasarımını ve hesaplarını yapabilirler Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
6 Karayollarında görüş uzunlukları hesaplarını yapabilirler.
7 Parabolik ve dairesel düşey kurbaları bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler. Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
8 Karayollarında drenaj hesaplarını yapabilirler. Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
9 Karayollarında hız, hacim, yoğunluk ve trafik kavramlarını bilirler ve trafik hesaplarını yapabilirler. Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
10 Eşyükseltili topoğrafik haritada karayolu güzergahı belirlemeyi bilirler Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
11 Boykesit tablosunun oluşturulması ve siyah çizgi, kırmızı çizgi ve enkesitlerin tasarımı yapabilirler Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
12 Hacimler tablosunu oluşturur ve ve toprak işleri ile ilgili hesaplamaları yapabilirler. Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karayolu mühendisliğine giriş
2 Karayolu mühendisliği tanım, terminolojisi ve karayolu projeleri ile ilgili açıklamalar
3 Taşıt hareketleri ve harekete karşı dirençler
4 Yatay kurbalar, kurbalarda taşıtların stabilitesi
5 Karayollarında dever hesapları ve dever uygulaması
6 Karayollarında geçiş eğrileri ve geçiş eğrili dever uygulaması
7 Karayollarında parabolik düşey kurbalar
8 Karayollarında dairesel düşey kurbalar
9 Enkesit, boykesit, istinat-iksa duvar kavramları
10 Karayollarında toprak işi hesapları
11 Kütleler diyagramı ve doprak dağıtımı
12 Karayollarında drenaj
13 Karayolu trafiği ile ilgili hesaplamalar
14 Karayolu projelerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Karayolu Mühendisliği, Yayla, N., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2002.

Ders Kaynakları

1.O’Flaherty, C.A., Highway Engineering, Vol.2, Edward Arnold, 1986.
2.Mannering,F.L., Klareski,W.P., Principles of Highway Eng., John Wiley, 1990.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 8
1 Karayolu temel kavramlarını ve terimlerini bilir 5 5
2 İnsan ve taşıt karakteristiklerini bilirler, harekete karşı direnç hesaplarını yapabilirler.
3 Karayollarında yatay kurbaları ve dever kavramlarını bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler. 5 5
4 Karayollarında taşıt stabilitesi hesaplarını yapabilirler.
5 Karayollarında geçiş eğrilerini bilirler ve tasarımını ve hesaplarını yapabilirler 5 5
6 Karayollarında görüş uzunlukları hesaplarını yapabilirler. 5 5
7 Parabolik ve dairesel düşey kurbaları bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler.
8 Karayollarında drenaj hesaplarını yapabilirler. 5 5
9 Karayollarında hız, hacim, yoğunluk ve trafik kavramlarını bilirler ve trafik hesaplarını yapabilirler.
10 Eşyükseltili topoğrafik haritada karayolu güzergahı belirlemeyi bilirler
11 Boykesit tablosunun oluşturulması ve siyah çizgi, kırmızı çizgi ve enkesitlerin tasarımı yapabilirler
12 Hacimler tablosunu oluşturur ve ve toprak işleri ile ilgili hesaplamaları yapabilirler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 30
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
dersAKTSKredisi 5