| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Kuyruk Teorisi | ENM 475 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRA AKBİLEK | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Öğrencilerin sonraki yıllarda görecekleri gercek kuyruk sistemlerini analiz edebilmeleri, modellemeleri ve ihtiyaç duyulan önerileri geliştirebilmeleri | 
| Dersin İçeriği | Temel kuyruk teorisi bilgisi ve notasyonu,(M/M/1, M/M/s, M/G/1 ve M/D/1 modelleri), gerçek yaşamdaki hat ve kuyruk sistemlerini modelleme, geliştirilen modeli bir bilgisayar dili ile kodlayabilme, geliştirilen kodları, simülasyon metodunu da kullanarak test etmek, elde edilen sonuçları yorumlamak. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 3 | Analizi tamamlanmış bir kuyruk sistemini matlab dilinde kodlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
| 4 | Aynı zamanda sistemi simulasyon tekniği ile modeler. | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 5 | Simulasyon ve matlab kodlarını karsılastırarak geliştirdiği modelin dogruluğunu test eder. | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Elde ettiği sonuçlarla sistemin iyileştirilmesi için öneriler geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
| 7 | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kuyruk teorisi ve kuyruk sistemleri karakteristikleri | Ders notları | 
| 2 | Notasyon, terminoloji , kapasite kullanımı ve patlayan kuyruk özelliği | Ders notları | 
| 3 | Üstel servis zamanlı ve tek sunuculu sistemler(M/M/1) | Ders notları | 
| 4 | Üstel servis zamanlı ve çok sunuculu sistemler(M/M/s) | Ders notları | 
| 5 | Genel veya sabit servis zamanlı ve tek sunuculu sistemler(M/G/1 ve M/D/1) | Ders notları | 
| 6 | Kuyruk sistemlerinde varyansın rolü | Ders notları | 
| 7 | Sonlu müşteri popülasyonu ile M/M/s sistemleri | Ders notları | 
| 8 | Seri ve network kuyruk sistemleri | Ders notları | 
| 9 | Sonsuz sunuculu kuyruk sistemleri | Ders notları | 
| 10 | Kuyruk teorisinde davranışsal, psikolojik ve diğer faktörler | Ders notları | 
| 11 | Literatürde kuyruk teorisi uygulamaları | Ders notları | 
| 12 | Mevcut uygulamaların değerlendirilmesi ve yetersiz yönleri için farklı yaklaşımların geliştirilmesi | Ders notları | 
| 13 | Gerçek bir problemin kuyruk teorisi ile modellenme projesi | |
| 14 | Geliştirilen projelerin değerlendirilip, tartışılması | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Introduction to Probability,  Sheldon Ross. [2] Introduction to Operation Research, Hillier Liberman. [3] Queueing Systems, Leonard Kleinrock, Richard Gail. [4] http://www.win.tue.nl/~iadan/queueing.pdf | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisine sahip olur | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Analizi tamamlanmış bir kuyruk sistemini matlab dilinde kodlar. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Aynı zamanda sistemi simulasyon tekniği ile modeler. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Simulasyon ve matlab kodlarını karsılastırarak geliştirdiği modelin dogruluğunu test eder. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Elde ettiği sonuçlarla sistemin iyileştirilmesi için öneriler geliştirir. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 15 | 
| 1. Proje / Tasarım | 25 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev | 1 | 4 | 4 | 
| Proje / Tasarım | 1 | 4 | 4 | 
| Final | 1 | 25 | 25 | 
| Toplam İş Yükü | 133 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||