| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Yapay Zeka | ENM 417 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Yapay Zekanın genel yapısı ve algoritmaları verilerek yapay zeka uygulamalarının öğretilmesi. | 
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar (arama, problem çözme, bilgi gösterim metotları, planlama, doğal dil işleme), Yapay Sinir Ağları, Uzman Sistemler, Genetik Algoritmalar, Bulanık Önermeler Mantığı. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Yapay Zekanın genel yapısını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 2 | Yapay Sinir Ağlarını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Uzman Sistemleri kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Genetik Algoritmaları kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Bulanık Önermeler Mantığını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Yapay Zekaya giriş | |
| 2 | Problem Çözme, Doğal Dil İşleme | |
| 3 | Bilgi Gösterim Metotları | |
| 4 | Planlama, Arama, Vizyon, Robotik, Etmen | |
| 5 | Yapay Sinir Ağlarına genel giriş | |
| 6 | Yapay Sinir Ağları (Çok Katmanlı Algılayıcılar-Backpropagation) | |
| 7 | Yapay Sinir Ağları (LVQ Ağı) | |
| 8 | Uzman Sistemlere genel giriş | |
| 9 | Uzman Sistemler | |
| 10 | Uzman Sistemler örneği | |
| 11 | Genetik Algoritmalara genel giriş | |
| 12 | Genetik Algoritmalar örneği | |
| 13 | Bulanık Önermeler Mantığına genel giriş | |
| 14 | Bulanık Önermeler Mantığı örneği | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders ile ilgili sunumlar www.ie.sakarya.edu.tr adresine yüklenecektir. | 
| Ders Kaynakları | 1-Russell S., Norvig P., 2002, "Artificial Intelligence: A modern approach", Prentice Hall series in Artificial Intelligence, 2nd Edition 2- Luger G.F., 2004, "Artificial Intelligence: Structures and Strategies for Complex Problem Solving", Addison-Wesley, 5th Edition 3- Patterson D.W., 1990, "Introduction to artificial intelligence and expert systems", Prentice Hall 4- Lauriere J.L., 1990, "Problem Solving and Artificial Intelligence", Prentice Hall 5- Elmas, Ç Yapay Zeka Uygulamaları Seçkin Yayıncılık, Yayın Yılı: 2007 6- Görz, G., Nebel, B., Yapay Zeka, İnkılap Kitabevi, Yayın Yılı: 2006; | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yapay Zekanın genel yapısını kavramak | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Yapay Sinir Ağlarını kavramak | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Uzman Sistemleri kavramak | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Genetik Algoritmaları kavramak | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Bulanık Önermeler Mantığını kavramak | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| 2. Ödev | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| 1. Final | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 15 | 15 | 
| Proje / Tasarım | 1 | 37 | 37 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||