| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Maliyet ve Yönetim Muhasebesi | ENM 318 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP YILMAZ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüseyin Can AYAR | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | İmalat ve hizmet işletmelerinde üretilen mal veya hizmetin maliyetini hesaplama tekniklerini, maliyeti analiz ve kontrol etmeyi ve işletme yönetimi içinde maliyet fonksiyonunun ilişkilerini kavramayı amaçlar. | 
| Dersin İçeriği | İşletmelerin maliyetleri, maliyetlerin sınıflandırılması, direkt ilk madde ve malzeme maliyetlerinin saptanması, direkt işçilik maliyetlerinin saptanması, genel imalat maliyetlerinin dağıtılması ,Sipariş Maliyet , Safha Maliyet, Standart Maliyet, Faaliyet Tabanlı Maliyet sistemlerinin uygulanması ve İşletme Yönetiminde muhasebe, üretim ve maliyet muhasebesi entegrasyonu. | 
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
|           | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bir işletmedeki mali işlerle ilgili işletme içi ve dışı fonksiyonların neler olduğu ve farklılıklarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Mali ve Maliyet Muhasebesi resmi kayıt düzeni ve işletme yönetimine entegrasyonu konusunda bilgilenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Bir işletmedeki giderlerin türlerini ve saptanmasını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Giderlerin, gider yerlerine ve mamullere dağıtılması yöntemlerini öğrenir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Siparişe göre üretim yapan işletmelerde Sipariş maliyetinin nasıl hesaplanacağını ve işletmenin nasıl bir sistem alt yapısına sahip olması gerektiğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Üretimin safhalar halinde yapıldığı Proses tip üretimde maliyetlendirme yöntemi hakkında bilgilenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Aynı üretim prosesinde aynı anda ortak veya yan ürünlerin üretildiği imalat ortamlarında Ürün maliyeti hesaplarken hangi yöntemleri kullanabileceğini öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Ürünlerin Standart maliyetini hesaplamayı öğrenerek, bu bilgiyi Maliyet Kontrol amaçlı nasıl kullanacağını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 9 | İşletmelerin Gelir ve Gider planlarını oluşturmayı, Bütçeleme teknikleri ile öğrenerek, işletmeye gelecek nakit akışlarının bilgisini önceden vermeyi ve performansını nasıl belirleyeceğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Maliyet Muhasebesi ve Kontrol´a Giriş ve Temel Kavramlar | |
| 2 | Muhasebe Sistemine Genel Bakış | |
| 3 | Maliyetler ve Maliyet Muhasebesi Kayıt Düzeni | |
| 4 | Malzeme ve İşçilik Giderleri | |
| 5 | Genel İmalat Giderleri - Gider Yerlerine Dağıtımı | |
| 6 | Genel İmalat Giderleri - Mamullere Dağıtımı | |
| 7 | Sipariş Maliyetleme Sistemi | |
| 8 | Safha Maliyetleme Sistemi | |
| 9 | Ortak ve Yan Ürünlerde Maliyetleme | |
| 10 | Ara Sınav | |
| 11 | Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Sistemi | |
| 12 | Standart Maliyetler ve Sapma Analizleri | |
| 13 | İşletme Bütçeleri | |
| 14 | İşletme Yönetiminde Entegre Uygulamalar | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | www.sabis.sakarya.edu.tr ders notları paylaşılacaktır. | 
| Ders Kaynakları | 1)"Yönetim Açısından Maliyet Muhasebesi",Süleyman Yükçü,2011. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bir işletmedeki mali işlerle ilgili işletme içi ve dışı fonksiyonların neler olduğu ve farklılıklarını kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Mali ve Maliyet Muhasebesi resmi kayıt düzeni ve işletme yönetimine entegrasyonu konusunda bilgilenir. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Bir işletmedeki giderlerin türlerini ve saptanmasını öğrenir. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Giderlerin, gider yerlerine ve mamullere dağıtılması yöntemlerini öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Siparişe göre üretim yapan işletmelerde Sipariş maliyetinin nasıl hesaplanacağını ve işletmenin nasıl bir sistem alt yapısına sahip olması gerektiğini öğrenir | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Üretimin safhalar halinde yapıldığı Proses tip üretimde maliyetlendirme yöntemi hakkında bilgilenir | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Aynı üretim prosesinde aynı anda ortak veya yan ürünlerin üretildiği imalat ortamlarında Ürün maliyeti hesaplarken hangi yöntemleri kullanabileceğini öğrenir | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Ürünlerin Standart maliyetini hesaplamayı öğrenerek, bu bilgiyi Maliyet Kontrol amaçlı nasıl kullanacağını kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 9 | İşletmelerin Gelir ve Gider planlarını oluşturmayı, Bütçeleme teknikleri ile öğrenerek, işletmeye gelecek nakit akışlarının bilgisini önceden vermeyi ve performansını nasıl belirleyeceğini öğrenir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 35 | 
| 1. Ara Sınav | 65 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 3 | 24 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 16 | 16 | 
| Toplam İş Yükü | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||