| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Ekonomi | ENM 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET ZEKİ AK | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Res.Asst. Muhammet Yeniyurt , Res.Asst. Furkan Açıkgöz | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Dersin amacı, ekonomik hayatının genel prensiplerini anlamak, tüketici ve üretici dengesi, milli gelir, ekonomik düşünce ve sistemlere dair yeterli temel bilgi kazandırmaktır. | 
| Dersin İçeriği | Ekonomik hayat, ekonomik olaylar, ekonomik aktörler, bu aktörlerin davranışı, fayda ve kardır. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Ekonomik analiz için gerekli olan temel iktisadi kavram ve prensipleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Talep ve arz fonksiyonları ile bu fonksiyonları belirleyen değişkenleri tanımlar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Piyasa dengesinin nasıl oluştuğunu analiz etmek için talep ve arz eğrilerinde ortaya çıkan değişmelerin etkilerini ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Esneklik kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü ve ekonomik etkilerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Tüketici dengesinin nasıl sağlandığını anlatmak için marjinal fayda ve kayıtsızlık eğrileri yaklaşımı ile analiz yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Üretici denge koşulu için marjinal, ortalama ve toplam maliyet kavramlarını ve bunların arasındaki ilişkileri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Piyasa tasnifi için tam rekabet piyasası ile monopol piyasası arasındaki farkları ve bunların ekonomik sonuçlarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Makroekonomik analiz için milli gelir, işsizlik, enflasyon ve büyüme kavramlarını açıklar ve bunları ölçer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Milli gelir dengesinin oluşumu ve değişimini grafik yardımıyla analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | Harcama kalemlerinin değişiminde çarpan kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü, özelliklerini ve sınırlarını açıklar. | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | |
| 11 | Para kavramını, paranın fonksiyonları, çeşitleri ve sistemlerini tartışır. | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | |
| 12 | Para piyasası dengesi için para talep ve arzını analiz eder. | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | İktisadi Hayata Toplu Bakış, Genel Kavramlar, İktisadi Olay ve Tarafları, Kıtlık (Nedret Kanunu), İktisadi Adam Davranışı ve Tarafların Davranış Biçimleri | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 2 | Piyasa, Talep ve Talebi Etkileyen Unsurlar, Arz ve Arzı Etkileyen Unsurlar, Piyasa Dengesi, Piyasa Dengesinde Meydana Gelen Değişmeler | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 3 | Esneklik (Elastiklik): Talep ve Arz Esneklikleri, Hesaplama Şekilleri ve Yorumları | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 4 | Tüketici Dengesi: Fayda Analizi, Eş-Fayda ve Bütçe fonksiyonları ile tüketici dengesinin belirlenmesi | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 5 | Üretim Teorisi (Üretici Dengesi): Azalan Verim Kanunu, Eş-Ürün ve Maliyet Doğrusu Fonksiyonları, Uzun Dönem Üretim Maliyetlerinin Belirlenmesi | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 6 | Firma Gelirleri, Firma Dengesi (Tam Rekabet Piyasasında Kısa Dönem ve Uzun Dönem Analizi) | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 7 | Monopol Firmanın Gelir Fonksiyonlarının Belirlenmesi ve Firma Dengesi, Tam Rekabet Piyasasındaki İşletme ile Monopol İşletmenin Karşılaştırılması | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 8 | ARA SINAV | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 9 | Introduction to Macroeconomics | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 10 | MGin Hesaplama Şekilleri ve MG Yorumları MGin Toplam Arz, Toplam Talep ve Yatırım Tasarruf Açısından Denge Düzeyinin Belirlenmesi. | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 11 | Çarpan ve Hızlandıran mekanizmalarının Geometrik ve Cebirsel Gösterimi, Devletin Ekonomik Hayata Müdahale Gerekçe ve Şekilleri ile Milli Gelir Üzerindeki Etkileri | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 12 | Paranın Tarihsel Süreci, Bankacılık Kurumun Oluşum Süreci, Para Arzı ile İstihdam-Gelir ve Para Değeri Arasındaki İlişkiler | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 13 | Gelir Dağlımı ve Dağlımla ilgili değerlendirmeler İktisadi Büyüme, İktisadi Büyüme-Gelişme ilişkileri | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| 14 | Uluslararası Ekonomik İlişkiler | Salih Şimsek, İktisada Giriş | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | S.Simsek, M.Kemal Aydın, Mehmet Zeki AK, İktisat Bilimine Giriş, Değişim Yayınları, 2021 (8. Baskı) | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ekonomik analiz için gerekli olan temel iktisadi kavram ve prensipleri tanımlar. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Talep ve arz fonksiyonları ile bu fonksiyonları belirleyen değişkenleri tanımlar ve yorumlar. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Piyasa dengesinin nasıl oluştuğunu analiz etmek için talep ve arz eğrilerinde ortaya çıkan değişmelerin etkilerini ana hatlarıyla belirtir. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Esneklik kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü ve ekonomik etkilerini analiz eder. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Tüketici dengesinin nasıl sağlandığını anlatmak için marjinal fayda ve kayıtsızlık eğrileri yaklaşımı ile analiz yapar. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Üretici denge koşulu için marjinal, ortalama ve toplam maliyet kavramlarını ve bunların arasındaki ilişkileri analiz eder. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Piyasa tasnifi için tam rekabet piyasası ile monopol piyasası arasındaki farkları ve bunların ekonomik sonuçlarını yorumlar. | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Makroekonomik analiz için milli gelir, işsizlik, enflasyon ve büyüme kavramlarını açıklar ve bunları ölçer. | |||||||||||||||||||||||
| 9 | Milli gelir dengesinin oluşumu ve değişimini grafik yardımıyla analiz eder. | |||||||||||||||||||||||
| 10 | Harcama kalemlerinin değişiminde çarpan kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü, özelliklerini ve sınırlarını açıklar. | |||||||||||||||||||||||
| 11 | Para kavramını, paranın fonksiyonları, çeşitleri ve sistemlerini tartışır. | |||||||||||||||||||||||
| 12 | Para piyasası dengesi için para talep ve arzını analiz eder. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 5 | 
| Toplam | 5 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 1 | 2 | 2 | 
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||