| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Suların Arıtılması | CVM 302 | 6 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASUDE ATEŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Mühendislik Bilimleri ve Mühendislik Tasarımı kapsamına giren Suların Arıtılması dersinde; içme sularının kaynakları ve çeşitleri, temel karakteristikleri ve arıtılma tekniklerinin tasarım ve projelendirme esasına göre verilmesi, bu bilgilerin mühendislikte nerelerde, nasıl kullanılacağının uygulamasının öğretilmesi amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | İçme suyu arıtma metodlarının incelenmesi, biriktirme, havalandırma ,çöktürme, filtrasyon, dezenfeksiyon gibi ana hatların tasarım ve proje esaslarının örnek çözümlerle ele alınarak mühendislik formatının oluşturulması ve öğrencilere aktarılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İçme suyu özelliklerini bilir , içme suyu arıtımında karşılaşılacak sorunlara karşı hangi temel işlemlerin uygulanacağını tespit eder. İçme suyu hakkında yasal müfredatı tanır | ||
| 2 | Biriktirme haznelerini ve Havalandırma havuzu sistemlerini tanır, hesaplamalarıyla tasarlar. | ||
| 3 | Koagülasyon , Flokülasyon ve Çöktürme ünitelerini tanır, hesaplamalarıyla tasarlar | ||
| 4 | Filtrasyon ünitesini filtreleri tiplerine bağlı olarak tasarlar. Dezenfeksiyon prosesini tanır, farklı dezenfektanların etkilerini yorumlar. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İçme sularının özellikleri, tasfiye metodları , metod seçimi | |
| 2 | İçme suyu standartlarının incelenmesi | |
| 3 | Biriktirme haznelerinin ve Havalandırma ünitesi tiplerinin incelenmesi | |
| 4 | Havalandırma ünitesi proje esasları ve tasarımı | |
| 5 | Koagülasyon prosesi, dizayn parametreleri ,tasarımı | |
| 6 | Flokülasyon prosesi , dizayn parametreleri ,tasarımı | |
| 7 | İçme suyu arıtma tesis tasarım, kontrol -1 | |
| 8 | Çöktürme havuzu tasarımı ve boyutlandırılması | |
| 9 | Filtrasyon ünitesi amacı, mekanizması, | |
| 10 | Filtre çeşitleri ve projelendirilmesi esasları | |
| 11 | Dezenfeksiyon, Koku ve tat kontrolü ,Demir ve mangan giderilmesi yöntemlerinin incelenmesi | |
| 12 | İçme suyu arıtma tesis tasarımı kontrol -2 | |
| 13 | Adsorpsiyon ,Sertlik ve agresiflik giderimi, İyon değiştirme yöntemlerinin incelenmesi | |
| 14 | İçme suyu arıtma tesis tasarımı kontrol -3 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1- Su Tasfiyesi “Prof.Dr. Veysel EROĞLU ,İTÜ YAYINLARI,1995 |
| Ders Kaynakları | 1- Su Tasfiyesi “Prof.Dr. Veysel EROĞLU ,İTÜ YAYINLARI,1995 2- Su ve Atıksu Mühendisliği, Cilt I, Cilt II (Yılmaz Muslu, 2005). 3- Su ve Atıksu Arıtımında Fiziksel Temel İşlemler Prof. Dr. Kadir Kestioğlu |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İçme suyu özelliklerini bilir , içme suyu arıtımında karşılaşılacak sorunlara karşı hangi temel işlemlerin uygulanacağını tespit eder. İçme suyu hakkında yasal müfredatı tanır | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Biriktirme haznelerini ve Havalandırma havuzu sistemlerini tanır, hesaplamalarıyla tasarlar. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Koagülasyon , Flokülasyon ve Çöktürme ünitelerini tanır, hesaplamalarıyla tasarlar | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Filtrasyon ünitesini filtreleri tiplerine bağlı olarak tasarlar. Dezenfeksiyon prosesini tanır, farklı dezenfektanların etkilerini yorumlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Proje / Tasarım | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| 1. Final | 45 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Proje / Tasarım | 1 | 30 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 121 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||