| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gürültü Kirliliği ve Kontrolü | CVM 335 | 5 | 3 + 0 | 3 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASUDE ATEŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gürültü kaynakları incelenmesi, kontrol yöntemleri , önlem teknolojisi ,çözümlü örneklerle inceleme ve yönetmeliklerle kıyaslama |
| Dersin İçeriği | Ses, frekans, akustik,ses dalgası, ses basıncı nedir? Gürültü düzeyleri, gürültü kirliliği, oluşumu, insan sağlığına etkisi,farklı kaynaklı gürültü kirliliğinin giderilmesi ve önlenmesinde kullanılan teknoloji ve ürünler, gürültü kirliliği yönetmeliği ve sınır değerler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ses, frekans, akustik , gürültü tanımını yapar | ||
| 2 | Gürültü düzeyleri ve buna bağlı oluşan kirlilik yükü hesaplamaları yapar | ||
| 3 | Farklı gürültü kaynaklarının tanımlar ( trafik kaynaklı, inşaat kaynaklı, endüstriyel kaynaklı gibi) ve alınacak önlemleri planlar | ||
| 4 | Gürültü kontrolü hakkında tüm yönetmelikleri tanır , sınır değerleri, kriterleri bilerek planlama yapar |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel ses bilgisi | |
| 2 | Gürültünün fiziksel özellikleri (kuvvet, enerji yoğunluğu, şiddet) | |
| 3 | Gürültü indeksleri, gürültü seviyeleri | |
| 4 | Toplumda gürültü tesiri ve Gürültünün insan sağlığı üzerindeki etkisi | |
| 5 | Gürültü denetim ölçütleri ve gürültü ölçümleri | |
| 6 | Endüstriyel gürültü kaynakları | |
| 7 | Planlama ve bakım ile gürültü kontrolü | |
| 8 | Trafik ve inşaat kaynaklı gürültü önlemleri | |
| 9 | Kaynak ortamı ve bariyerlerde gürültü kontrolü | |
| 10 | Susturucu ve koruyucularla gürültü kontrolü, akışkan yataklı gürültü sorunları, ses yutucu malzemelerle gürültü kontrolü | |
| 11 | İş sağlığı ve güvenliği açısından gürültü ve titreşim değerleri | |
| 12 | Çevresel Gürültü Kontrol Yönetmeliğinin incelenmesi | |
| 13 | Çalışanların Gürültü İle İlgili Risklerden Korunmalarına Dair Yönetmeliğin incelenmesi | |
| 14 | Çalışanların Titreşim İle İlgili Risklerden Korunmalarına Dair Yönetmeliğin incelenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1-Endüstriyel Gürültü Kontrolü (Doç Dr. Nevzat Özgüven)TMMOB Mak. Müh. Odası Yayınları 2. Çevre Kirlenmesi Kontrolü Prof. Dr. Mehmet Karpuzcu
|
| Ders Kaynakları | 1- Çevre Kirlenmesi Kontrolü Prof. Dr. Mehmet Karpuzcu 2- ÇEVRESEL GÜRÜLTÜ KONTROL YÖNETMELİĞİ, 3- Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, 4- ÇALIŞANLARIN GÜRÜLTÜ İLE İLGİLİ RİSKLERDEN KORUNMALARINA DAİR YÖNETMELİK
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ses, frekans, akustik , gürültü tanımını yapar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Gürültü düzeyleri ve buna bağlı oluşan kirlilik yükü hesaplamaları yapar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Farklı gürültü kaynaklarının tanımlar ( trafik kaynaklı, inşaat kaynaklı, endüstriyel kaynaklı gibi) ve alınacak önlemleri planlar | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Gürültü kontrolü hakkında tüm yönetmelikleri tanır , sınır değerleri, kriterleri bilerek planlama yapar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 81 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||