| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çevre ve Enerji | SAU 013 | 0 | 1 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Öğrencilere, enerji üretim ve tüketiminin çevre üzerindeki olumsuz etkilerini öğreterek, çevreye duyarlı ve enerji etkin sistem ve süreçleri tercih etme bilincinin kazandırılması. |
| Dersin İçeriği | Enerji kaynakları, fosil yakıtlar, yanma ürünleri, hava kirliliği, küresel ısınma, nükleer enerji, hidroelektrik enerji, güneş enerjisi, rüzgâr enerjisi, dalga enerjisi, biyolojik yakıt, enerji tasarrufu, enerji politikaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Enerji kaynaklarını, türlerini sınıflandırır, oluşumlarını, üretim ve tüketim süreçlerini tanımlar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Atmosferin yapısı ile yanma ürünleri arasındaki etkileşimleri tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Yakıt ve yanma kaynaklı hava kirliliğini önlemek için gerekli tesis ve teknikleri seçebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Nükleer santraller ve nükleer atık depolama ile ilgili sorunları tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının potansiyellerini ve kullanılabilirliğini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Konutlarda ve endüstride enerji tasarrufu yöntemlerini tanımlar ve seçebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Dünyada ve ülkemizde enerji politikaları ile ilgili değerlendirme yapabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Enerji kaynaklarının türleri: Fosil yakıtların oluşumu, yenilenebilir ve nükleer enerji kaynakları | |
| 2 | Fosil yakıtların üretimi ve kullanımı, tarihsel gelişme, yakıtlar ve yanma | |
| 3 | Atmosferin yapısı ve yanma ürünlerinin etkileri. Küresel ısınma: Karbondioksit, su buharı ve sera etkisi ilişkileri. | |
| 4 | Yakıt ve yanma kaynaklı hava kirliliği: Önlemler, tesis ve teknikler. Gaz ve sıvı yakıtların motorlarda yanması; taşıt kaynaklı kirleticilerin çevresel etkileri ve önlemler. | |
| 5 | Nükleer yakıt üretiminin çevreye etkileri. Nükleer santral işletmeleri ve nükleer atık depolama sorunları. | |
| 6 | Doğal kaynaklar: Yenilenebilir enerji kaynaklarının potansiyeli ve kullanılabilirliği. | |
| 7 | Hidroelektrik enerji: hidroelektrik enerjinin kullanılabilirliği ve çevreye etkileri. | |
| 8 | Güneş enerjisi sistemleri, ısıl ve foto elektrik kullanımı. | |
| 9 | Rüzgâr enerjisinin kullanılabilirliği ve çevresel etkileri | |
| 10 | Dalga enerjisinin kullanılabilirliği. Jeotermal enerjinin kullanılabilirliği ve çevresel etkileri | |
| 11 | Karbondioksit bilançosu sıfır olan biyolojik yakıtların (biyokütle) üretim teknikleri | |
| 12 | Konutlarda ve endüstride enerji tasarrufu: Yöntemlerin uygulanabilirliği ve tasarruf potansiyelleri. | |
| 13 | Dünyada ve Türkiyede enerji kaynakları: Enerji üretim ve tüketimi | |
| 14 | Dünyada ve Türkiyede enerji politikaları: Enerji ile ilgili ulusal yasal düzenlemeler ve uluslararası sözleşmeler. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
1. Introduction to energy and the environment, Liu, Paul Ih-Fei, Van Nostrand Reinhold, 1993 |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Enerji kaynaklarını, türlerini sınıflandırır, oluşumlarını, üretim ve tüketim süreçlerini tanımlar. |
| 2 | Atmosferin yapısı ile yanma ürünleri arasındaki etkileşimleri tanımlar. |
| 3 | Yakıt ve yanma kaynaklı hava kirliliğini önlemek için gerekli tesis ve teknikleri seçebilir. |
| 4 | Nükleer santraller ve nükleer atık depolama ile ilgili sorunları tanımlar. |
| 5 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının potansiyellerini ve kullanılabilirliğini açıklar. |
| 6 | Konutlarda ve endüstride enerji tasarrufu yöntemlerini tanımlar ve seçebilir. |
| 7 | Dünyada ve ülkemizde enerji politikaları ile ilgili değerlendirme yapabilir. |
| 8 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||