| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Malzeme Bilgisi II | MKE 208 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZKAN ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Azim GÖKÇE-Arş.Gör.Murat ÇOLAK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Malzemelerin faz diyagramlarını tanıtmak, demir-sementit sistemini açıklamak, kimyasal bileşimin çeliğin özelliklerine etkisini kavratmak ve korozyonu tanıtmak ve malzeme muayenesinin önemini kavratmak |
| Dersin İçeriği | Malzemelerin faz diyagramlarının tanıtılması, demir-sementit sisteminin açıklanması, kimyasal bileşimin çeliğin özelliklerine etkisi, korozyon ve malzeme muayenesinin açıklanması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bir metalin gaz, sıvı ve katı faz oluşumları açıklanarak, bu fazların uygulamada malzeme seçim açısından önemini açıklayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Demir-sementit faz diyagramı, özellikleri ve bu diyagramlardan elde edilebilecek mikroyapı değişikliklerini yorumlayabilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Çeliğe ilave edilen alaşım elementlerinin çeliğin özelliklerine etkisini değerlendirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | Korozyon ve korozyondan korunma yöntemlerini tayin edebilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Tahribatlı ve tahribatsız malzeme muayene yöntemlerini sınıflandırarak, bunların önemini kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel Kavramlar | [1] Sayfa 149-154 |
| 2 | Faz Diyagramları , Sınırsız Katı Eriyebilirlik İkili Faz Diyagramları | [1] Sayfa 154-157 |
| 3 | Gibbs Faz Kuralı, Bağ ve Kaldıraç Kuralı | [1] Sayfa 157-169 |
| 4 | İkili Ötektik, Peritektik Faz Diyagramları | [1] Sayfa 172-194 |
| 5 | İkili Ötektoid, Monotektik Faz Diyagramları | [1] Sayfa 195-197 |
| 6 | Ara Faz Ve Metaller Arası Bileşikler | [1] Sayfa 197-198 |
| 7 | Üçlü Faz Diyagramları | [1] Sayfa 198-203 |
| 8 | Fe-Fe3C Faz Diyagramında Oluşan Fazlar | [1] Sayfa 203-209 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Fe-Fe3C Faz Diyagramında Mikroyapı Oluşumları | [1] Sayfa 209-223 |
| 11 | Çevre Koşullarının Etkileri, Korozyon, Korozyona Karşı Korunma | [3] Sayfa 293-300 |
| 12 | Malzeme Muayenesine Giriş | [2] Sayfa 237-238 |
| 13 | Metalografi Deneyleri | [2] Sayfa 238-246 |
| 14 | Malzemelerin Elektriksel ve Isıl Özellikleri | [3] Sayfa 99-106; 168-178 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Uzun, Hüseyin; Fındık, Fehim; Salman, Serdar; “Malzeme Biliminin Temelleri”, Değişim Yayınevi, 2003, İstanbul. |
| Ders Kaynakları | [2] Savaşkan, Temel; “Malzeme Bilgisi ve Muayenesi”, Derya Yayınevi [3] Onaran, Kaşif; “Malzeme Bilimi”, Bilim Teknik Yayınevi, 1995, İstanbul., 2000, Trabzon. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
| 5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
| 7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
| 8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
| 9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
| 11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bir metalin gaz, sıvı ve katı faz oluşumları açıklanarak, bu fazların uygulamada malzeme seçim açısından önemini açıklayabilme | ||||||||||||
| 2 | Demir-sementit faz diyagramı, özellikleri ve bu diyagramlardan elde edilebilecek mikroyapı değişikliklerini yorumlayabilme | ||||||||||||
| 3 | Çeliğe ilave edilen alaşım elementlerinin çeliğin özelliklerine etkisini değerlendirebilme | ||||||||||||
| 4 | Korozyon ve korozyondan korunma yöntemlerini tayin edebilme | ||||||||||||
| 5 | Tahribatlı ve tahribatsız malzeme muayene yöntemlerini sınıflandırarak, bunların önemini kavrayabilme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 58 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||