| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Malzeme Bilgisi I | MKE 207 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZKAN ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Azim GÖKÇE, Arş. Gör. Murat ÇOLAK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Malzemelerin atomik yapısını tanıtmak, atom dizilişlerini sınıflandırmak, kristal yapı hatalarını belirlemek ve atomsal yayınım işlemlerini kavrama becerisini kazandırmak |
| Dersin İçeriği | Malzemelerin atomik yapısı, atom dizilişleri, kristal yapı hataları, atomsal yayınım işlemleri ve endüstriyel uygulamalarının tanıtılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Malzemelerin atomik yapıları, atomu meydana getiren parçacıkları ve özelliklerini açıklayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Atomları veya iyonları bir arada tutan çekme kuvvetlerinin oluşturduğu kuvvetli ve zayıf bağların neler olduğunu kavrayabilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Atomların kaç türlü genel diziliş türleri olduğunu sınıflandırabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Malzeme içindeki kristal yapı hatalarını ve malzeme özelliklerini nasıl etkilediğini yorumlayabilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Metallere uygulanan çeşitli ısıl işlemler, seramiklerin veya farklı özelliklerdeki malzemelerin birleştirilmesi, çelik yüzeyine karbon veya azot emdirilmesi gibi pek çok endüstriyel uygulamalar, atomların hareketleri ile nasıl ilişkili olduklarını değerl | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Atom Yapısı Ve Özellikleri | [1] Sayfa 1-18 |
| 2 | Periyodik Tablo ve Kullanışı | [1] Sayfa 19-24 |
| 3 | Atomlar Arası Bağlar Ve Mesafeler | [1] Sayfa 26-44 |
| 4 | Atomların Dizilişleri | [1] Sayfa 52-55 |
| 5 | Kristal Kafes Yapıları | [1] Sayfa 55-69 |
| 6 | Kristal doğrultu ve düzlemleri, Doğrusal-Düzlemsel Atom Yoğunlukları | [1] Sayfa 69-81 |
| 7 | Sıkı Paket Kristal Yapıları, İzotropik-Anizotropik Davranış | [1] Sayfa 81-83 |
| 8 | X-Işınları Analizi | [1] Sayfa 83-87 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Kristal Yapı Hatalar | [1] Sayfa 96-119 |
| 11 | Atomsal Yayınım | [1] Sayfa 126-134 |
| 12 | Kararlı Hal Difüzyonu | [1] Sayfa 134-138 |
| 13 | Kararsız Hal Difüzyonu | [1] Sayfa 138-143 |
| 14 | Difüzyon İşlemlerinin Endüstriyel Uygulamaları | [1] Sayfa 143-146 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Uzun, Hüseyin; Fındık, Fehim; Salman, Serdar; “Malzeme Biliminin Temelleri”, Değişim Yayınevi, 2003, İstanbul. |
| Ders Kaynakları | [2] Askeland, D. R.; “Malzeme Bilimi Ve Mühendislik Malzemeleri”, Çeviren: M Erdoğan, Nobel Yayınevi, 1998, Ankara |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
| 5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
| 7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
| 8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
| 9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
| 11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Malzemelerin atomik yapıları, atomu meydana getiren parçacıkları ve özelliklerini açıklayabilme | ||||||||||||
| 2 | Atomları veya iyonları bir arada tutan çekme kuvvetlerinin oluşturduğu kuvvetli ve zayıf bağların neler olduğunu kavrayabilme | ||||||||||||
| 3 | Atomların kaç türlü genel diziliş türleri olduğunu sınıflandırabilme | ||||||||||||
| 4 | Malzeme içindeki kristal yapı hatalarını ve malzeme özelliklerini nasıl etkilediğini yorumlayabilme | ||||||||||||
| 5 | Metallere uygulanan çeşitli ısıl işlemler, seramiklerin veya farklı özelliklerdeki malzemelerin birleştirilmesi, çelik yüzeyine karbon veya azot emdirilmesi gibi pek çok endüstriyel uygulamalar, atomların hareketleri ile nasıl ilişkili olduklarını değerl |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 58 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||