Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İçme Suyu Şebekelerinde Su Kayıplarının Sürdürülebilir Yönetimi CVM 424 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GAMZE KATIRCIOĞLU SINMAZ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. GAMZE KATIRCIOĞLU SINMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste içme suyu şebekelerindeki su kayıplarının azaltılma yöntemleri ve sürdürülebilir yönetimi hakkında bilgi paylaşımında bulunmak amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

İçme suyu temin ve dağıtım hatlarındaki su kayıplarının önemi, fiziki su kayıplarının tespit yöntemleri, hidrolik modelleme, izole bölge oluşturulması, basınç yönetimi, sürdürülebilir su kaybı yönetimi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünya çapında içme suyu şebekelerinde su kayıpları
2 Su kayıplarının nedenleri ve etkileri
3 Su denge tablosu
4 Fiziki su kayıpları
5 Su kaybı yönetimi
6 Hidrolik modelleme ile su kayıplarının azaltılması
7 Hidrolik model bileşenleri
8 İzole bölge (DMA) oluşturulması
9 İzole bölge (DMA) yönetimi
10 Basınç yönetimi
11 Fiziki su kayıplarının tespit yöntemleri
12 Fiziki su kayıpları tespiti: örnek çalışmalar
13 Sürdürülebilir su kaybı yönetimi
14 Sürdürülebilir içme suyu yönetim stratejileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Farley, M. 2001. Leakage Management and Control, World Health Organization.

Hamilton, S. ve McKenzie, R. 2014. Water Management and Water Loss. IWA publishing.

Muhammetoğlu, H. ve Muhammetoğlu, A. 2017. İçme Suyu Temin ve Dağıtım Sistemlerindeki Su Kayıplarının Kontrolü El Kitabı. Tarım ve Orman Bakanlığı.

İçme suyu temin ve dağıtım sistemlerindeki su kayıplarının kontrolü yönetmeliği. (2014, 8 Mayıs) Resmî Gazete Sayısı: 28994

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi. X
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi. X
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; X
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 a PÇ 11 b
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)