Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı V (Kaval) | CKV 407 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlgili makam dizilerindeki etüdleri çalgı üzerinde uygular. | ||
2 | Segâh, nihavent, makamları ile ilgili etütleri ve icra eder. | ||
3 | İlgili makam dizilerindeki eserleri icra eder. | ||
4 | Çalgı ile doğaçlama, taksim ve geleneksel açış yapar. | ||
5 | Çalgı üzerinde geleneksel Türk Halk Müziği tavırlarını icra eder. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönemin tekrarı | Çagı IV te öğrenilmiş olan konuların tekrar edilerek hatırlatılması |
2 | Nihavent dizisinin kaval üzerinde uygulanması, bununla ilgili etütler ve eser çalışmaları | Nihavent makamı hakkında bilgilerin araştırılması, eserlerin bulunması, öncelikle öğretim elemanı tarafından nihavent makanınınkavalda seslendirilmesi, |
3 | Hicazkar dizisinin kaval üzerinde uygulanması, ilgili etüt ve eser çalışmaları | Hicazkar makamı hakkında nazari bilgilerin araştırılması, bununla ilgili örnek eserlerin bulunması, öğretim elemanı tarafından önce hicazkar makamının seslendirilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından uygulatılması, |
4 | Misket dizisinin kaval üzerinde uygulanması | Misket dizisinin teorik olarak tarifinin yapılması, örnek eserlerin öğretim elemanı tarafından seslendirilmesi |
5 | Evvelim sen oldun ahirim sensin isimli türkü | Misket dizisinde çalılanan Kırşehir yöresine ait türkünün önce öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından icra edilmesi |
6 | Transpoze çalışmaları | Transpoze ne demektir, nerelerde kullanılır, bununla ilgili nazari bilgiler, kaynak araştırmaları, uygulamalar |
7 | Yaylalar içinde Erzurum yayla, Kıbrıs Zeybeği | Türkülerin bona olarak okutulduktan sonra, solfejinin yapılması, daha sonra öğretim elemanı tarafından icrası, sonra öğrenciler tarafından 1.bölümün icrası |
8 | Genel değerlendirme | Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyle tekrar edilmesi |
9 | Kavalda 1. pozisyon ile ilgili eser çalışmaları | 1. Pozisyon ile ilgili etütler, Eser araştırmaları, bu düzendeki seslerin hatırlatılması |
10 | Abum, Başındaki Yazma, Halime, Daldalan Barı, Tutam Yar Elinden, Erzurumdan Çevirdiler Yolumu | Türkülerin öğretim elemanı tarafından icra edilmesi ve bu yolla, Kavalda 1. pozisyon seslerinin hatırlatılması |
11 | Açış, Taksim çalışmaları | Açış, taksim kavramlarının teorik olarak araştırılması, öğretim elemanı tarafından taksim örneklerinin verilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından taksim uygulamaları |
12 | Süreli açış çalışmaları, serbest açış çalışmaları, | Öğretim elemanı tarafından sınıf içerisinde, süre tutularak belli bir bir dizi ile sınırlandırılan açış çalışmaları ve serbest açış çalışmalarına örnek uygulamalar |
13 | Segâh dizisinin kaval üzerinde uygulanması | Segâh dizisinin teorik olarak incelenmesi ve kava üzerindeki perdeleri, önce öğretim elemanı tarafından etütler üzerinde seslendirilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından uygulanması |
14 | Genel Tekrar | Öğrenilen bilgilerin sınav yoluyle tekrar edilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
4 | Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | ||||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | ||||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
9 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. | ||||||
10 | Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | ||||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlgili makam dizilerindeki etüdleri çalgı üzerinde uygular. | |||||||||||
2 | Segâh, nihavent, makamları ile ilgili etütleri ve icra eder. | |||||||||||
3 | İlgili makam dizilerindeki eserleri icra eder. | |||||||||||
4 | Çalgı ile doğaçlama, taksim ve geleneksel açış yapar. | |||||||||||
5 | Çalgı üzerinde geleneksel Türk Halk Müziği tavırlarını icra eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |