Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dans, Müzik ve İletişim THO 315 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

 

 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Sosyolojik bir ihtiyaç olan iletişimin tarihsel gelişimi ekseninde dans ile olan ilişkisini öğretmek ve dansın anlatım gücünü kullanma konusunda farkındalık yaratmak.

Dersin İçeriği

Dans etme eyleminin iletişimsel boyutunun kronolojik olarak incelenmesi, beden dili ve kinestetik iletişim kavramlarının açıklanması, hermeneutik ve semiyoloji bağlamında dans koreografilerinin anlam yaratma ve mesaj iletme işlevinin tartışılması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumsal yaşamda iletişimin önemini ve iletişimin tarihsel dönüşümünü açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Dans ve müzik icralarını iletişimin tarihsel süreçleri ile ilişkilendirebilir. Anlatım, Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Dans ve müzik kullanarak anlatımlı bir koreografi hazırlayıp sergileyebilir. Bireysel Çalışma, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişim kavramının tanımı ve tarihsel sürecine genel bakış. İnsanların iletişim ihtiyacı ve iletişimin tarihsel dönüşümünün değerlendirilmesi
2 Sözsüz İletişim dönemi ve dans, Kinestetik (bedensel) iletişim kavramı ve beden dili
3 Dil kavramının gelişimi, Sözlü İletişim döneminde dans ve müzik
4 Yazının icadı, Yazılı (Chirographic) iletişim döneminde dans ve müzik
5 Matbaanın icadı, Tipografik İletişim döneminde dans ve müzik
6 Elektrik ve Elektronik İletişim döneminde dans ve müzik
7 Kitle İletişim Dönemi döneminde dans ve müzik
8 Ara Sınav
9 Dijital İletişim Dönemi döneminde dans ve müzik
10 Hermeneutik (Anlamlandırma, Yorumlama metodolojisi) ve Semiyoloji (Göstergebilim)
11 Dans koreografilerinin anlam yaratma ve mesaj iletme işlevinin örnek performanslar üzerinden incelenmesi
12 Performans sunumları: Öğrenci koreografileri
13 Performans sunumları: Öğrenci koreografileri
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Crowley, D. (2014). İletişim tarihi: teknoloji, kültür, toplum, Phoenix Yayınevi, Ankara.

Esen, F. S. (2019). Dumandan sosyal medyaya kitle iletişiminin kısa tarihi, Gazi Kitapevi, Ankara.

Huizinga, J. (). Homo Ludens,

And M. (2003). Oyun ve Bügü. Yapı Kredi Yayınları Genişletilmiş Baskı (1. Baskı 1974)

Perçin Akgül K. (2014), İletişim Dans ve Beden Dili, Cinius yayınları, İstanbul.

Koçkar, T. M. (1998). Çağlar Boyunca İletişim Sanatı Olarak Dans ve Halk Dansları. Ankara: Bağırgan Yayımevi.

Koçkar, T. (1990). Dansın İletişimsel İşlevi, Kurgu Dersisi, S.8, ss.327-339.

Sönmemiş, G. (2021). İletişim Aracı Olarak Dans: Ya da dans bir iletişim şekli midir?. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5, ss. 100-117.

Aşkar, F. (2011). Sanatsal İletişim Modeli: Sahne (Performans) Sanatları Üzerine Bir İnceleme, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 25, 1-23.

Yanık, E. (2010). Dans ve İletişim, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

Mcfee, G. (2003), Understanding Dance, Taylor & Francis e-Library, Routledge, (First published 1992 by Routledge)

Hanna, J. L. (1979). Movements toward Understanding Humans through the Anthropological Study of Dance, CURRENT ANTHROPOLOGY Vol. 20, No. 2, June 1979. https://www.jstor.org/stable/2741929

Blacking, J. (1983). Movement and Meaning: Dance in Social Anthropological Perspective, Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research , Spring, 1983, Vol. 1, No. 1, The Proceedings of the First Conference of British Dance Scholars Sponsored Jointly by the Calouste Gulbenkian Foundation and The Radcliffe Trust, 2-4, April 1982 (Spring, 1983), pp. 89-99, Edinburgh University Press. https://www.jstor.org/stable/1290805

Smyth, M. M. (1984). Kinesthetic Communication in Dance, ance Research Journal , Autumn, 1984, Vol. 16, No. 2 (Autumn, 1984), pp. 19-22, Congress on Research in Dance. https://www.jstor.org/stable/1478718

Bannerman, H. (2014). Is Dance a Language? Movement, Meaning and Communication, Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research , SUMMER 2014, Vol. 32, No. 1 (SUMMER 2014), pp. 65-80, Edinburgh University Press. https://www.jstor.org/stable/43281347

Popa Blanariu, N. (2015). "Paradigms of Communication in Performance and Dance Studies." CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 17(2). https://doi.org/10.7771/1481-4374.2331

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır.
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir.
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Toplumsal yaşamda iletişimin önemini ve iletişimin tarihsel dönüşümünü açıklayabilir. 5 5
2 Dans ve müzik icralarını iletişimin tarihsel süreçleri ile ilişkilendirebilir.
3 Dans ve müzik kullanarak anlatımlı bir koreografi hazırlayıp sergileyebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 4 4
Final 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2