Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Haberleşme Sistemleri | EEM 314 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İşaretler ve Sistemler (Signals & Systems) |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL, Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı genel bir haberleşme sistemini oluşturan temel alıcı-verici bileşenlerini öğrencilere tanıtmaktır. Bu ders aynı zamanda Analog-Sayısal seçmeli haberleşme derslerine yönelecek öğrencilere gerekli altyapıyı da hazırlar. |
Dersin İçeriği | Skleri. Kuantalama. PCM Kodlama. Temelbant veri iletimi. Simgelerarası girişim. Uyumlu süzgeçli alıcı. Telefon, Radyo ve TV sistemleri. Kablosuz haberleşme, GSM ve uydu haberleşme sistemleri. Bilgisayar ağları ve ağ haberleşme sistemleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel sinyal ve sistem bilgilerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Temel haberleşme sistemlerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Haberleşme sistemlerinde kodlama, modülasyon ve demodülasyon yaklaşımlarını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Haberleşme kavramlarıın frekans uzayında değerlendirilmesini analiz etmek |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haberleşme Sistemlerine giriş, temel bileşenleri, matematiksel modeller | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
2 | Frekans uzayında sinyal gösterimleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
3 | Kanal karakteristikleri, kanal filtre tasarımı | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
4 | Kanal Kapasitesi ve Kodlama, Kodlamanın Pratik Uygulamaları | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
5 | Analog haberleşme sistemlerinde Modülasyon – Demodülasyon (AM, FM, PM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
6 | Analog sinyal iletimi-alımı, Radyo / Televizyon haberleşmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
7 | Haberleşme sistemlerinde gürültü etkisi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
8 | Bant sınırlı sinyallerin örneklenmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
9 | Sayısal sinyal işleme, sayısal mödülasyonlar (PCM, PWM, PPM, DM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
10 | İletim modları, çoğullama ve erişim teknikleri (FDM, TDM, OFDM, CDM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
11 | Bilgisayar ağları, ağ haberleşme sistemleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
12 | Kablosuz haberleşme sistemleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
13 | GSM şebeke elemanları,GSM ağ mimarisi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
14 | Uydu haberleşmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersi verecek koordinatör ve yardımcı öğretim üyelerinin yazılı, pdf ve online notları. |
Ders Kaynakları |
1- Communication Systems, Simon Hakin, 4.th Edition, 2001. 2- Communication Systems Engineering, John G. Proakis, M. Salehi, 2.nd Edition, 2002. 3- Analog Haberleşme, Ahmet Hamdi Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, 1999 4- Sayısal Haberleşme, Ahmet Hamdi Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel sinyal ve sistem bilgilerini kavramak | 4 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
2 | Temel haberleşme sistemlerini kavramak | 4 | ||||||||||||||||||||||
3 | Haberleşme sistemlerinde kodlama, modülasyon ve demodülasyon yaklaşımlarını kavramak | 4 | ||||||||||||||||||||||
4 | Haberleşme kavramlarıın frekans uzayında değerlendirilmesini analiz etmek | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,16 | ||
dersAKTSKredisi | 2 |