Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hellenistik Dönem Siyasi Tarihi | TAR 357 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anadolu, Ege ve Akdeniz coğrafyasında oluşan devletlerin MÖ. 4. yüzyıldan MÖ.2 yüzyıl arasındaki tarihi gelişimlerini ve aralarındaki ilişkileri ana hatlarıyla ele almak. |
Dersin İçeriği | MÖ. 4. yüzyılda polis devletlerinin yaşadığı siyasi ve ekonomik krizler, Makedonya Krallığı’nın yükselişi ve Büyük İskender’in fetihlerinden sonra doğu Akdeniz havzasında oluşan devletler ve MÖ 188 yılı Apameia Barışı sonrası Roma’nın Anadolu’ya yavaş yavaş egemen oluşu ana hatlarıyla işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik-Hellenistik Dünya Tarihi ve Antik Hellen toplumunun tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | ||
2 | Klasik-Hellenistik Dönemi'n sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel gelişimi üzerine fikir edinebilir. | ||
3 | Antik Yunan toplumunun siyasi kurumları ve işleyişi üzerine bilgi sahibi olur ve antik Yunan toplumunun demokrasinin gelişimine verdiği katkıları öğrenir | ||
4 | Klasik-Hellenistik Dönem siyasi çatışmaların nedenleri ve bunun sonraki yılları sirayeti üzerine değerlendirme yapabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hellenistik Dönem Siyasi Tarihine Kısa Bir Bakış | |
2 | Makedonia Krallğının Yükselişi | |
3 | II. Philippos | |
4 | Avrupa'da Güçlenme | |
5 | Genç İskender, Tahta Çıkışı | |
6 | İlk Zafer: Granikos (MÖ 334) | |
7 | Halikarnassos'tan Kilikia'ya (MÖ 334-333) | |
8 | İssos Savaşı | |
9 | Arasınav | |
10 | Suriye Kıyılarının Fethi, Mısır'ın İşgali | |
11 | Gaugamela Savaşı | |
12 | Diadokhoi Dönemleri: Hellenistik Dünyanın Doğuşu | |
13 | Seleukos, Ptolemaios, Lysimakhos, Kasandros ve Avrupa | |
14 | Ipsos'tan Koroupedion'a |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | A. B. Bosworth, Büyük İskender’in Yaşamı ve Fetihleri, çev.: H. Çalışkan, İstanbul: Selenge Yayınları, 2021. P. Briandt, Büyük İskender: Fetihler ve Siyaset, çev.: N. Özyıldırım, İstanbul 2019. R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi MÖ 323-30. Çev. G. Günata. İstanbul 2017 J. Lendering, Büyük İskender, Çev. B. Sengir 2018 D. Magie, Batı Anadolu Kent Devletleri. Çev. N. Başgelen-Ö. Çapar R.E. Wycherly, Antikçağ ’da Kentler Nasıl Kuruldu, çev.: N. Nirven – N. Başgelen, İstanbul 1993. Plutarkhos, İskender. İş Bankası Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik-Hellenistik Dünya Tarihi ve Antik Hellen toplumunun tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
2 | Klasik-Hellenistik Dönemi'n sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel gelişimi üzerine fikir edinebilir. | |||||||||||
3 | Antik Yunan toplumunun siyasi kurumları ve işleyişi üzerine bilgi sahibi olur ve antik Yunan toplumunun demokrasinin gelişimine verdiği katkıları öğrenir | |||||||||||
4 | Klasik-Hellenistik Dönem siyasi çatışmaların nedenleri ve bunun sonraki yılları sirayeti üzerine değerlendirme yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|