Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Roma İmparatorluk Tarihi | TAR 284 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Principatus Dönemi’nden Geç Antik Döneme kadarki (ca. MÖ 27 – MS. 337) sürecin tarihini ana hatlarıyla anlatmak ve Roma İmparatorluğu’nu kronolojik bir sırayla antik ve modern kaynaklar çerçevesinde işlemek. |
Dersin İçeriği | Roma İmparatorluk tarihi ca. MÖ 27 yılı ile Büyük Constantinus’un hükümdarlığının sona erdiği MS. 337 yılları arasında siyasi, askeri, ekonomik ve kültürel gelişmeler ışığında ele alınmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Antik Roma’nın Cumhuriyetten İmparatorluğa dönüşümü ve Roma’nın gelişimini öğrenebilir. | ||
2 | Roma İmparatorluğu’nun tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olur. | ||
3 | İmparatorluk yönetim sisteminin değişkenliğinin sonuçlarını değerlendirebilir. | ||
4 | Roma İmparatorluk tarihine diğer devletlerle arasındaki stratejik, politik, diplomatik ve kültürel zemindeki olaylarla farklı perspektiften bakabilir. | ||
5 | Roma İmparatorluk Tarihi’nin Anadolu tarihi için önemini kavrayabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Roma İmparatorluk Tarihinin Kaynakları | |
2 | Iulius-Claudiuslar Hanedanı: Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius, Nero | |
3 | Dört İmparator Dönemi: Galba, Otho, Vitellius | |
4 | İmparatorluğun Genişleme Süreci: Nerva, Traianus | |
5 | İmparator Hadrianus Dönemi | |
6 | Antoninuslar Hanedanı: Antoninus Pius, Marcus Aurelius, Commodus | |
7 | Severuslar Hanedanı: Septimius Severus, Caracalla, Geta | |
8 | Severuslar Hanedanı: Macrianus, Elagabalus, Severus Alexander | |
9 | ARASINAV | |
10 | Asker İmparatorlar Dönemi: Maximianus Thrax, III. Gordianus, Philippus Arabs | |
11 | Asker İmparatorlar Dönemi: Decius, Gallus, Aemilianus, Valerianus | |
12 | İmparatorluğun Yeniden Düzenlenmesi: Tetrarkhia | |
13 | Diocletianus ve Yönetim | |
14 | İmparatorluğun Değişimi: Constantinus ve Hıristiyanlık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. T. Boatwright, Romalıların Kısa Tarihi, çev.: İ. Kısacık. İstanbul: Alfa Yayınları, 2022. U. Eco, Antik Roma, çev.: L. Tonguç Basmacı, İstanbul: Alfa Yayınları, 2021. Eutropius, Roma İmparatorluğu’nun Kısa Tarihi, çev.: Ç. Menzilcioğlu, İstanbul: Alfa Yayınları, 2016. G. Ergin, Anadolu’da Roma Hakimiyeti, İsatnbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013. O. Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Antik Roma’nın Cumhuriyetten İmparatorluğa dönüşümü ve Roma’nın gelişimini öğrenebilir. | |||||||||||
2 | Roma İmparatorluğu’nun tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
3 | İmparatorluk yönetim sisteminin değişkenliğinin sonuçlarını değerlendirebilir. | |||||||||||
4 | Roma İmparatorluk tarihine diğer devletlerle arasındaki stratejik, politik, diplomatik ve kültürel zemindeki olaylarla farklı perspektiften bakabilir. | |||||||||||
5 | Roma İmparatorluk Tarihi’nin Anadolu tarihi için önemini kavrayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|