Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Erken Bizans Tarihi | TAR 215 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünya tarihinin en büyük imparatorluklarından birisi olan Bizans İmparatorluğu’nun erken dönem olarak adlandırılan 324 ila 802 yılları arasını dönemin kaynaklarıyla ve modern araştırmacıların çalışmalarıyla aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Roma İmparatorluğu’nun ikiye ayrılışının tarihsel arka planı ve etkenleri ve devamında Bizans (Doğu Roma) İmparatorluğu’nun VIII. yüzyılın sonlarına kadarki dönemi ve bu süreçteki iç, dış mücadele ve faaliyetleri dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geç antikçağ nedir? Bizans kavramı nasıl ortaya çıkmış ve bunlara ilişkin temel kavram ve kuramların bilgisine sahip olur. | ||
2 | Roma İmparatorluğu’nun Bizans İmparatorluğu’na evirilmesi hakkında bilgi sahibi olur. | ||
3 | Bizans (Doğu Roma) İmparatorluğu’nun Anadolu tarihine bıraktığı kültürel, mimari ve arkeolojik katkılarını kavrayabilir ve farkındalığı artabilir. | ||
4 | Bizans İmparatorluğu’nun döneminin domino taşları olan diğer devletlerle arasındaki stratejik, politik, diplomatik ve kültürel zemindeki olaylara farklı perspektiften bakabilir. | ||
5 | Kültürel mirasın ve tarihi dokunun korunması hususunda duyarlılık gösterir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geç Roma Tarihine Giriş | |
2 | Erken Bizans Dönemi Kaynakları | |
3 | Diocletianus’tan Büyük Constantinus’a kadar Roma İmparatorluğu | |
4 | Constantinus’un Halefleri | |
5 | Büyük Theodosius Dönemi | |
6 | Roma’nın İkiye Ayrılışı: Batı Roma ve Doğu Roma İmparatorlukları | |
7 | II. Theodosius'tan Iustinianus'a Kadar Bizans (Doğu Roma) İmparatorluğu | |
8 | Iustinianus’un Yükselişi | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Iustinianus’un Reformları: Hukuk, Yapı ve İdari | |
11 | II. Iustinus ve Halefleri | |
12 | Herakleius Hanedanı | |
13 | III. Leo ve İkonoklazm | |
14 | Bizans İkonoklazmı ve İmparatoriçe Irene |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | S. Mitchell, Geç Roma İmparatorluğu Tarihi MS. 284-641, çev. T. Kaçar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2016. P. Stephenson, Yeni Roma: Doğu’daki Roma İmparatorluğu (395-700), çev. B. Bayram. İstanbul: Alfa Yayınları, 2023. P. Stephenson, Bizans Dünyası, çev. T. Alkaç. İstanbul: Alfa Yayınları,2023. C. Morrinson, Bizans Dünyası: Doğu Roma İmparatorluğu 330-641, İstanbul: İletişim Yayınları, 2014. C. Mango, Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu, çev. G. Çağalı Güven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. A. A. Vasiliev, Bizans İmparatorluğu Tarihi, çev. T. Alkaç. İstanbul: Alfa Yayınları, 2016. T. E. Gregory, Bizans Tarihi, çev. E. Ermert. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. J. Haldon, Bizans Tarih Atlası, çev. A. Özdamar. İstanbul: Alfa Yayınları, 2017. J. Herrin, Bizans: Bir Ortaçağ İmparatorluğunun Şaşırtıcı Yaşamı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2010. A. Kaldellis, Bizans: Roma Diyarında Etnisite ve İmparatorluk. İstanbul 2020. J. Shepard, The Cambridge History of the Byzantine Empire c. 500-1452. Cambridge 2018. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geç antikçağ nedir? Bizans kavramı nasıl ortaya çıkmış ve bunlara ilişkin temel kavram ve kuramların bilgisine sahip olur. | |||||||||||
2 | Roma İmparatorluğu’nun Bizans İmparatorluğu’na evirilmesi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
3 | Bizans (Doğu Roma) İmparatorluğu’nun Anadolu tarihine bıraktığı kültürel, mimari ve arkeolojik katkılarını kavrayabilir ve farkındalığı artabilir. | |||||||||||
4 | Bizans İmparatorluğu’nun döneminin domino taşları olan diğer devletlerle arasındaki stratejik, politik, diplomatik ve kültürel zemindeki olaylara farklı perspektiften bakabilir. | |||||||||||
5 | Kültürel mirasın ve tarihi dokunun korunması hususunda duyarlılık gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|