Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
21. Yy.’Da Yeni Ulusötesi Hareketlilikler | SOS 412 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Göç Sosyolojisi |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, 21. yüzyılda ortaya çıkan yeni ulusötesi hareketlilik dinamiklerini anlamak ve analiz etmektir. Ders, öğrencileri maneviyat, dijitalleşme ve teknoloji, iklim değişikliği ve doğal afetler gibi çeşitli unsurların modern hareketlilik üzerindeki etkilerini incelemeye teşvik eder. Bu çerçevede ders, hem teorik bilgi hem de pratik vaka çalışmaları aracılığıyla öğrencilerin konuyu derinlemesine anlamalarını sağlama amacı taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeğini öncelikle göç ve hareketliliğe olan klasik yaklaşımlar ile yeni tartışma ve kuramlar, ardından geleceğin göç dinamikleri oluşturmaktadır. Bu bağlamda her hafta farklı bir hareketlilik türü örnekleri ile işlenecek ve ardından öğrencilerin konular üzerinde kendi yaptıkları kısa araştırmalar tartışmaya açılacaktır. Ayrıca dönem içinde öğrencilerin dikkatini canlı tutmak ve yeni bir bakış açısı, yeni bir akademisyen tanımaları amacıyla bir ders seminer dersi olarak ayrılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ulusötesi hareketlilik kavramı ve kuramlarına ilişkin yeni tartışmaları öğreneceklerdir. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Küresel anlamda geleceğin en önemlisi konusu olan, göç ve mobilitenin yeni türlerini öğreneceklerdir. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Çeşitli hareketlililik türlerinin örnekler ve Türkiye üzerinden analiz etmeyi, dolayısıyla gelecekte sosyolog olarak katıldıkları araştırmalarda bir rapor sunmayı öğrenmiş olacaktırlar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, dersin içeriği ve genel bir giriş | |
2 | Göç sosyolojisi temel kavram ve kuramlarının tekrarı | |
3 | 21. yy’da mobilite tartışmaları: Yeni mobiliteler kuramı | |
4 | 21. yy’da mobilite tartışmaları: Immobility/ Hareketsizlik tartışmaları | |
5 | Beyin Göçü: Yüksek Nitelikli Bireylerin Göç Hareketleri | |
6 | Emekli Göçü: Yaşlanma ve Göç | |
7 | Dijital Göç: Teknoloji ve Yeni Göç Hareketleri | |
8 | Ara Sınav | |
9 | İklim Göçü: İklim Değişikliklerinin Göç Hareketlerine Yansıması | |
10 | Spiritüel Göç: Dini/Manevi Yolculuklar | |
11 | Deprem Göçü: Doğal Afetler ve Göç Hareketlilikleri | |
12 | Öğrenci sunumları | |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | Öğrenci sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sheller, Mimi, ve John Urry. "Yeni Mobiliteler Paradigması." Environment and Planning A 38.2 (2006): 207-226.
Castells, Manuel “Ağ Toplumlarının Yükselişi” Bilgi Üni. Yayınları (2013)
Danış, Didem (der.) “Gitmek ve Dönmek Arasında” Nika Yayınevi (2023) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ulusötesi hareketlilik kavramı ve kuramlarına ilişkin yeni tartışmaları öğreneceklerdir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Küresel anlamda geleceğin en önemlisi konusu olan, göç ve mobilitenin yeni türlerini öğreneceklerdir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
3 | Çeşitli hareketlililik türlerinin örnekler ve Türkiye üzerinden analiz etmeyi, dolayısıyla gelecekte sosyolog olarak katıldıkları araştırmalarda bir rapor sunmayı öğrenmiş olacaktırlar | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Ödev | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |