Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatında Mazmunlar | TDE 291 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. B. Gülay Açar ÇALIK, Arş. Gör. M. Tarık Ablak |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Klasik Türk Edebiyatının altyapısını oluşturan mazmunların önemini ve fonksiyonlarını göstermektir. |
Dersin İçeriği | Klasik Türk edebiyatında sıklıkla kullanılan mazmunların neler oldukları gösterilecek ve bu mazmunların şiirlerde nasıl ele alındığını ve fonksiyonları üzerinde durulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mazmunlara dair bilgi edinip değerlendirme bulunur. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Klasik metinlerde yaygın olarak kullanılan anahtar mazmunları çözer ve metne nüfuz eder. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Mazmunun tanımı ve çerçevesi hakkında farklı fikirleri öğrenir. | Tartışma, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Mazmun konulu temel kaynaklar hakkında genel bilgi edinir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik Türk şiirinde mazmunun tanımı, çerçevesi ve temel kaynakları. | |
2 | Klasik Türk şiirinde sevgili ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
3 | Klasik Türk şiirinde âşıkla ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
4 | Klasik Türk şiirinde sevgilinin güzellik unsurları ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
5 | Klasik Türk şiirinde rakip ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
6 | Klasik Türk şiirinde kozmetikle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
7 | Klasik Türk şiirinde işretle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
8 | Klasik Türk şiirinde dinî ve tarihî kişiliklerle ilgili mazmunlar | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Klasik Türk şiirinde bitkilerle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
11 | Klasik Türk şiirinde musiki ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
12 | Klasik Türk şiirinde mitolojiyle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
13 | Klasik Türk şiirinde sporla ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri | |
14 | Klasik Türk şiirinde yıldızlar ve astronomiyle ilgili mazmunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Osmanlı Şiiri Kılavuzu (Ahmet Atilla Şentürk) Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü (İskender Pala) Açıklamalı Divan Şiiri Sözlüğü, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı (Ahmet Talat Onay) LEVENT, Agâh Sırrı: Divan Edebiyatı, Kelimeler, Remizler ve Mazmunlar, Enderun Yayınları, İstanbul, 1984. MENGİ, Mine: Divan Şiiri Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2000. PAKALIN, Mehmet Zeki Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü. C: 1, Ankara: MEB Yayınları, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mazmunlara dair bilgi edinip değerlendirme bulunur. | ||||||||||||||
2 | Klasik metinlerde yaygın olarak kullanılan anahtar mazmunları çözer ve metne nüfuz eder. | ||||||||||||||
3 | Mazmunun tanımı ve çerçevesi hakkında farklı fikirleri öğrenir. | ||||||||||||||
4 | Mazmun konulu temel kaynaklar hakkında genel bilgi edinir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |