Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatında Mazmunlar TDE 291 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN
Dersi Verenler Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. B. Gülay Açar ÇALIK, Arş. Gör. M. Tarık Ablak

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Klasik Türk Edebiyatının altyapısını oluşturan mazmunların önemini ve fonksiyonlarını göstermektir. 

Dersin İçeriği

Klasik Türk edebiyatında sıklıkla kullanılan mazmunların neler oldukları gösterilecek ve bu mazmunların şiirlerde nasıl ele alındığını ve fonksiyonları üzerinde durulacaktır. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mazmunlara dair bilgi edinip değerlendirme bulunur. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
2 Klasik metinlerde yaygın olarak kullanılan anahtar mazmunları çözer ve metne nüfuz eder. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
3 Mazmunun tanımı ve çerçevesi hakkında farklı fikirleri öğrenir. Tartışma, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Mazmun konulu temel kaynaklar hakkında genel bilgi edinir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik Türk şiirinde mazmunun tanımı, çerçevesi ve temel kaynakları.
2 Klasik Türk şiirinde sevgili ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
3 Klasik Türk şiirinde âşıkla ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
4 Klasik Türk şiirinde sevgilinin güzellik unsurları ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
5 Klasik Türk şiirinde rakip ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
6 Klasik Türk şiirinde kozmetikle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
7 Klasik Türk şiirinde işretle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
8 Klasik Türk şiirinde dinî ve tarihî kişiliklerle ilgili mazmunlar
9 Ara Sınav
10 Klasik Türk şiirinde bitkilerle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
11 Klasik Türk şiirinde musiki ile ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
12 Klasik Türk şiirinde mitolojiyle ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
13 Klasik Türk şiirinde sporla ilgili mazmunlar ve beyit örnekleri
14 Klasik Türk şiirinde yıldızlar ve astronomiyle ilgili mazmunlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Osmanlı Şiiri Kılavuzu (Ahmet Atilla Şentürk)

Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü (İskender Pala)

Açıklamalı Divan Şiiri Sözlüğü, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı (Ahmet Talat Onay)

LEVENT, Agâh Sırrı: Divan Edebiyatı, Kelimeler, Remizler ve Mazmunlar, Enderun Yayınları, İstanbul, 1984.

MENGİ, Mine: Divan Şiiri Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2000.

PAKALIN, Mehmet Zeki Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü. C: 1, Ankara: MEB Yayınları, 1993.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Mazmunlara dair bilgi edinip değerlendirme bulunur.
2 Klasik metinlerde yaygın olarak kullanılan anahtar mazmunları çözer ve metne nüfuz eder.
3 Mazmunun tanımı ve çerçevesi hakkında farklı fikirleri öğrenir.
4 Mazmun konulu temel kaynaklar hakkında genel bilgi edinir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
dersAKTSKredisi 5