Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikrobiyolojik Kalite Kontrol Yöntemleri | GDM 579 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tez aşamasındaki yüksek lisans öğrencilerinin Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları konusundaki eksikliklerinin teorik bilgiler yanında laboratuarda yapılacak uygulamalarla giderilmesi. |
Dersin İçeriği | Gıdalardaki mikroorganizmalar: bozulma etmeni mikroorganizmalar, patojen mikroorganizmalar, örnek alımı, mikrobiyolojik analiz yöntemleri, analiz sonuçlarının değerlendirilmesi, mikrobiyolojik kriterler ve standartlar, bakteri izolasyon ve identifikasyonu, hızlı teknikler, HACCP. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmaların gıdalardaki fonksiyonlarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Gıdaların mikrobiyolojik analizinde uygulanan ön işlemeleri anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Kültürel sayım yöntemlerini uygular | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
4 | Bakteri izolasyonu yapar | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
5 | Bakteri identifikasyonu yapar | Anlatım, Eğitsel Oyun, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Hızlı kültür yöntemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikrobiyolojik analizler için örnek alınması ve örneklerin analize hazırlanması | |
2 | Gıdaların mikrobiyolojik kontrolleri | |
3 | Gıdaları bozan mikroorganizmalar | |
4 | İndikatör organizmalar | |
5 | Patojen mikroorganizmalar | |
6 | Sterilizasyon etkinliğinin kontrolü ve mikrobiyel popülasyona göre gıdaların sterilizasyon yönteminin ve derecesinin belirlenmesi | |
7 | Gıdaların mikrobiyolojik analizleri | |
8 | Mikrobiyel analiz sonuçlarının değerlendirilmesi | |
9 | Gıda standartlarının hazırlanmasında mikrobiyolojik kriterler, mikrobiyolojik standartlar ve irdelenmeleri | |
10 | Bakteri izolasyon ve identifikasyonu | |
11 | Mikroorganizma sayısının belirlenmesinde hızlı yöntemler | |
12 | Engeller teknolojisi ve uygulamaları | |
13 | HACCP | |
14 | Toplam kalite yöntemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Doç. Dr. Serap COŞANSU AKDEMİR, Gıdalarda Mikrobiyolojik Kalite Kontrolü Ders Notları |
Ders Kaynakları | [2] Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları, 2000, Ankara Üniversitesi [3] Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları, 2005, Prof. Dr. A. Kadir Halkman [4] Food Microbiology and Laboratory Practice, 2005, Chris Bell, Paul Neaves & Anthony P. Williams |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır. | ||||||
7 | Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmaların gıdalardaki fonksiyonlarını tartışır | |||||||
2 | Gıdaların mikrobiyolojik analizinde uygulanan ön işlemeleri anlatır | |||||||
3 | Kültürel sayım yöntemlerini uygular | |||||||
4 | Bakteri izolasyonu yapar | |||||||
5 | Bakteri identifikasyonu yapar | |||||||
6 | Hızlı kültür yöntemlerini bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |