Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğal Gıda Antioksidanları GDM 688 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OMCA DEMİRKOL
Dersi Verenler Prof.Dr. OMCA DEMİRKOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tez aşamasındaki yüksek lisans öğrencilerinin oksidatif stres, sağlık ve doğal antioksidanlar konusundaki eksikliklerinin giderilmesi böylece daha etken bir tez çalışması yapmalarının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Antioksidanların sağlık üzerine etkileri Reaktif oksijen cisimleri ve oksidatif stres Doğal antioksidanların hastalıklara karşı koruyucu etkisi, gıda endüstrisindeki antioksidanların yeri, fonksiyonel gıdalar
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Oksidatif stresin ne olduğunu öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Serbest radikallerin oluşumunu ve ne olduğunu öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Oksidatif stresin ve serbest radikallerin sağlık üzerine etkilerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Oksidan ve antioksidanların ne olduğunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Gıdalardan bulunan antioksidanları ve özelliklerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Antioksidanlar ve sağlık arasındaki ilişkiyi öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Antioksidanların gıda endütrisindeki kullanımını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Antioksidanların sağlık üzerine etkileri
2 Reaktif oksijen cisimleri ve oksidatif stres
3 Doğal antioksidanların hastalıklara karşı koruyucu etkisi
4 Vitamin A ve C
5 Tocotrienol ve tocopherollerin biyolojik aktivitesi
6 Selenyum -Lipoic asit
7 Coenzyme-Q
8 Karatenoidler
9 Flavonoidler
10 Thioller
11 Polyphenoller
12 Gıda endüstrisinde antioksidan eklenmiş fonksiyonel gıdalar
13 Gıdalardaki antioksidan içeriklerinin belirlenmesi
14 Gıdalardaki antioksidan içeriklerinin belirlenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Food Antioxidants Technological, toxicological and health perspectives. (Food Science and Technology)
D. L.Madhavi, S.S Desphande, D.K Salunkhe 1996, CRC press
2- Antioxidants in food Practical applications
3- http://www.apache.org
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
8 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Oksidatif stresin ne olduğunu öğrenir
2 Serbest radikallerin oluşumunu ve ne olduğunu öğrenir
3 Oksidatif stresin ve serbest radikallerin sağlık üzerine etkilerini kavrar
4 Oksidan ve antioksidanların ne olduğunu kavrar
5 Gıdalardan bulunan antioksidanları ve özelliklerini öğrenir
6 Antioksidanlar ve sağlık arasındaki ilişkiyi öğrenir
7 Antioksidanların gıda endütrisindeki kullanımını öğrenir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6