Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Küresel Çevre Politikaları ve Sürdürülebilir Kalkınma | ULI 438 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FİLİZ CİCİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin gerekçesi, öğrencilere küresel çevre politikalarının nasıl oluşturulduğunu, uygulandığını ve sürdürülebilir kalkınma çerçevesinde nasıl değerlendirildiğini anlatarak, küresel çevresel sorunlarla başa çıkma ve sürdürülebilir bir gelecek inşa etme konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders, çevresel güvenlik kavramının ötesine geçerek küresel çevre politikaları ve sürdürülebilir kalkınma konularına odaklanacaktır. Öğrenciler, çeşitli uluslararası çevre politikalarını inceleyerek, sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmada rol oynayan faktörleri anlayacak ve bu politikaların etkisini değerlendireceklerdir. Ders İçeriği: 1. Küresel Çevre Politikalarının Temelleri - Uluslararası çevre anlaşmalarının tarihsel gelişimi - Küresel çevre politikalarının oluşturulması ve uygulanması 2. Sürdürülebilir Kalkınma: Temel İlkeler ve Hedefler - Sürdürülebilir kalkınma kavramı - Birleşmiş Milletler'in Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG'ler) 3. Yeşil Ekonomi ve Sosyal Adalet - Yeşil ekonominin tanımı ve prensipleri - Çevresel politikaların sosyal adaletle ilişkisi 4. Çevre İstihdamı ve Teknolojik İnovasyon - Çevresel sektörlerde istihdamın artırılması - Teknolojik inovasyonun çevre politikalarına etkisi 5. İklim Değişikliği ve Küresel Uyum Politikaları - Paris Anlaşması ve diğer iklim değişikliği anlaşmaları - Ülkeler arası iklim değişikliği uyum politikalarının değerlendirilmesi 6. Doğal Kaynak Yönetimi ve Uluslararası İlişkiler - Küresel doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi - Doğal kaynakların paylaşımı ve uluslararası işbirliği 7. Uluslararası Çevre Diplomasisi - Çevresel sorunların diplomasi yoluyla çözümü - Çevre diplomasisindeki güncel gelişmeler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Küresel çevre politikalarının temel prensiplerini anlamak. | ||
2 | Uluslararası kuruluşların ve anlaşmaların küresel çevre politikalarındaki rolünü değerlendirmek. | ||
3 | Sürdürülebilir kalkınmanın teorik ve pratik boyutlarını anlamak. | ||
4 | Küresel çevre sorunlarına çözüm arayışlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek | ||
5 | Sürdürülebilir kalkınma hedeflerine yönelik stratejileri analiz etmek ve önermek. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Küresel çevre politikaları ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarının temeli | |
2 | Uluslararası çevre anlaşmalarının tarihsel evrimi | |
3 | Uluslararası çevre politikalarının oluşturulması ve uygulanması | |
4 | Uluslararası kuruluşların rolü ve etkisi | |
5 | Sürdürülebilir kalkınma kavramı ve tarihçesi | |
6 | Birleşmiş Milletler'in Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG'ler) | |
7 | Yeşil ekonominin tanımı ve prensipleri | |
8 | Vize Haftası | |
9 | Çevresel politikaların sosyal adaletle ilişkisi | |
10 | Çevresel sektörlerde istihdamın artırılması | |
11 | Teknolojik inovasyonun çevre politikalarına etkisi | |
12 | Paris Anlaşması ve diğer iklim değişikliği anlaşmaları | |
13 | Küresel doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi | |
14 | Doğal kaynakların paylaşımı ve uluslararası işbirliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Bulgur, N. (2023). “Avrupa Birliği’nde Çevresel Güvenlik Normunun Oluşumu, Konsolidasyonu ve Türkiye’deki Yayılımı“, Sakarya Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi. 2. Utkucan, T., & Tanyeri, A. E. (2020). Küresel Çevre Sorunları. Nobel Yayınları 3. Doğanay, Y., & Yeğin, E. (2019). Küresel Çevre Politikaları. Nobel Yayınları. 4. Yenigün, O., & Çolakoğlu, M. (2019). Uluslararası İlişkiler ve Çevre: Kavramlar, Teoriler, Uygulamalar. Seçkin Yayıncılık. 5. Aydın, M., & Barış, Y. (2018). Küresel Çevre Politikaları ve Türkiye. Beta Yayınevi. 6. Dodds, F., & Bartram, J. (2016). The Water, Food, Energy and Climate Nexus: Challenges and an Agenda for Action. Routledge. 7. Dodds, F., & Bartram, J. (2016). The Water, Food, Energy and Climate Nexus: Challenges and an Agenda for Action. Routledge. 8. Sachs, J. D. (2015). The Age of Sustainable Development. Columbia University Press. 9. Steffen, W., Richardson, K., Rockström, J., Cornell, S. E., Fetzer, I., Bennett, E. M., ... & Sörlin, S. (2015). Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science, 347(6223), 1259855. 10. UN General Assembly. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. 11. Güler, M. (2015). Uluslararası İlişkiler Teorileri ve Çevre. Nobel Yayınları. 12. Çalı, M. Ş., & Durmuş, S. (2015). Çevresel Sorunlar ve Türkiye. Siyasal Kitabevi. 13. Sachs, J. D. (2015). The Age of Sustainable Development. Columbia University Press. 14. Steffen, W., Richardson, K., Rockström, J., Cornell, S. E., Fetzer, I., Bennett, E. M., ... & Sörlin, S. (2015). Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science, 347(6223), 1259855. 15. Wiek, A., Withycombe, L., & Redman, C. L. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6(2), 203-218. 16. Wiek, A., Withycombe, L., & Redman, C. L. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6(2), 203-218. 17. Harris, P. G. (2000). Global Environmental Issues: A Climatological Approach. University of Delaware Press. 18. Harris, P. G. (2000). Global Environmental Issues: A Climatological Approach. University of Delaware Press. 19. World Commission on Environment and Development. (1987). Our Common Future. Oxford University Press. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Küresel çevre politikalarının temel prensiplerini anlamak. | ||||||||||||||||||||
2 | Uluslararası kuruluşların ve anlaşmaların küresel çevre politikalarındaki rolünü değerlendirmek. | ||||||||||||||||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınmanın teorik ve pratik boyutlarını anlamak. | ||||||||||||||||||||
4 | Küresel çevre sorunlarına çözüm arayışlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek | ||||||||||||||||||||
5 | Sürdürülebilir kalkınma hedeflerine yönelik stratejileri analiz etmek ve önermek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |