Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevresel Güvenlik ve Uluslararası İlişkiler ULI 435 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FİLİZ CİCİOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin gerekçesi, öğrencilere çevresel güvenlik kavramını daha derinlemesine anlamalarını ve çevresel güvenlikle ilgili temel teorik yaklaşımları değerlendirmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dersinin içeriği alt başlıklar halinde şöyledir:                                                                                                           1: Giriş

   - Çevresel Güvenlik Kavramının Oluşumu

 2: Temel Kavramlar ve Teorik Çerçeve

   - Çevresel Güvenlik ve Uluslararası İlişkiler

   - Temel Teorik Yaklaşımların Genel Değerlendirmesi

3: Kopenhag Okulu ve Güvenlik Perspektifi

   - Kopenhag Okulu'nun Temel İlkeleri ve çevre

4: Normatif Teori ve Çevresel Etik

   - Normatif Teorinin Temel Prensipleri

5: Uluslararası İlişkilerde Çevresel Güvenlik

   - Çevresel Güvenliğin Uluslararası Boyutları

   - Diplomatik İlişkilerin Çevresel Güvenlik Politikalarına Katkısı

 6: Çevresel Güvenlik Senaryoları

   - Örnek Olay İncelemeleri: Su Kaynakları, İklim Değişikliği, Biyoçeşitlilik Kaybı

 7: Eleştirel Bakış Açıları ve Tartışma

   - Kopenhag Okulu ve Normatif Teori Eleştirileri

   - Farklı Bakış Açılarını İnceleme ve Tartışma

8: Ders Değerlendirmesi ve Gelecek Perspektifler

   - Gelecekteki Çevresel Güvenlik Araştırmalarının ve Gelişmelerinin Tartışılması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrencilere çevresel güvenlik kavramının evrimini anlatmak ve günümüz uluslararası ilişkilerindeki rolünü vurgulamak.
2 Kopenhag Okulu'nun güvenlik anlayışını ve risk toplumu teorisini çevresel güvenlik bağlamında incelemek.
3 Normatif teorinin çevresel güvenlik politikalarındaki etkilerini anlamak ve değerlendirmek.
4 Öğrencilere çeşitli çevresel güvenlik senaryolarını analiz etme becerisi kazandırmak.
5 Eleştirel düşünceyi teşvik ederek, öğrencilere çevresel güvenlik konularında farklı bakış açıları geliştirmeleri için bir platform sağlamak.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amaçları ve hedefleri Çevresel güvenlik kavramının genel tanımı
2 Çevresel güvenlik bağlamında teorik yaklaşımların genel değerlendirmesi
3 Kopenhag Okulu ve Normatif Teori'nin önemli temel kavramlarının açıklanması
4 Güvenlik kavramı üzerine Kopenhag Okulu'nun yaklaşımı
5 Risk toplumu teorisinin çevresel güvenlik bağlamında değerlendirilmesi
6 Normatif teorinin çevresel güvenlik alanındaki rolü
7 Çevresel etik prensipleri ve normatif teorinin çevresel güvenlik politikalarına etkisi
8 Vize Haftası
9 Çevresel güvenliğin uluslararası boyutları
10 Diplomatik ilişkilerin çevresel güvenlik politikalarına etkisi
11 Diplomatik ilişkilerin çevresel güvenlik politikalarına etkisi
12 Örnek olaylardan çıkarılan dersler ve teorik bağlantılar
13 Kopenhag Okulu ve normatif teorinin eleştirileri Öğrenci katılımıyla birlikte çeşitli bakış açılarının tartışılması
14 Gelecekteki çevresel güvenlik araştırmalarının ve gelişmelerinin önerileri
Kaynaklar
Ders Notu

1. Bulgur, N. (2023). “Avrupa Birliği’nde Çevresel Güvenlik Normunun Oluşumu, Konsolidasyonu ve Türkiye’deki Yayılımı“, Sakarya Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.

2. Balta, E. (2019). Kopenhag Güvenlik Okulu: Bir Yaklaşım Arayışı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

3. Selby, J. (2018). "Politics, Class, and the Transition to a Low-Carbon Energy System: Beyond Green Growth." Palgrave Macmillan.

4. Kaldor, M., & Karlsson, A. (Eds.). (2017). Uluslararası İlişkilerde Güvenlik: Kritik Yaklaşımlar. (Çev: E. Canatan). Ankara: Dipnot Yayınları.

5. Glantz, M. H. (Ed.). (2015). "Drought in Arid and Semi-Arid Regions: A Multi-Disciplinary and Cross-Country Perspective." Routledge.

6. Attfield, R. (2014). "Environmental Ethics: An Overview for the Twenty-First Century." Polity.

7. Levy, M. A., & Spicer, K. (2013). "An Introduction to Environmental Security." Palgrave Macmillan.

8. Frank, S. A. (2013). Çevresel Değişim ve Uluslararası İlişkiler: Kritik Bir Giriş. (Çev: E. Canatan). Ankara: Phoenix Yayınevi.

9. Rolston III, H. (2012). "A New Environmental Ethics: The Next Millennium for Life on Earth." Routledge.

10. UNEP (United Nations Environment Programme). (2009). "Global Environmental Outlook: Environment for Development (GEO-4)."

11. Düzgit, S. A. (Ed.). (2010). Uluslararası İlişkiler Teorileri. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

12. Adger, W. N., & Jordan, A. (2009). "Governance for Sustainability: Towards a 'Thick' Analysis of Environmental Decisionmaking." Environment and Planning A.

13. İnceoğlu, F., & Akkoyunlu, B. (2010). Türkiye'de Çevre Sorunlarının Politika ve Hukuki Boyutları. Nobel Yayınları.

14. İşleyen, B. (2009). Çevresel Etik ve Politika: Küresel Bir Perspektif. İstanbul: Doğan Kitap.

15. Dalby, S. (2009). "Security and Environmental Change." Polity.

16. Haas, P. M. (2008). "Addressing the Global Governance Deficit." Global Environmental Politics.

17. Rawls, J. (2005). "A Theory of Justice." Harvard University Press. 

18. Buzan, B., & Wæver, O. (2003). "Regions and Powers: The Structure of International Security." Cambridge University Press.

19. Wapner, P. (2002). Çevresel Politikanın Etik Temelleri. (Çev: E. Yayla). Ankara: Phoenix Yayınevi.

20. Brown, N., & Timmons Roberts, J. (2002). Güvenlik Çalışmalarında Çevre Sorunları: Eleştirel Bir Bakış. (Çev: H. A. Tokay). Ankara: Phoenix Yayınevi.

21. Dalby, S. (2002). Environmental Security. Minneapolis: University of Minnesota Press.

22. Beitz, C. R. (1999). "Political Theory and International Relations." Princeton University Press.

23. Wæver, O. (1995). "Securitization and Desecuritization." In On Security, edited by Ronnie D. Lipschutz.

 

 

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme X
2 Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme X
3 Yabancı dil becerisini geliştirme
4 Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme
5 Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme
6 Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme X
7 Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme X
8 Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme
9 Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme X
10 Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme
11 İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme
12 Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme X
13 Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme
14 Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme X
15 Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme X
16 Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme
17 İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme
18 Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme
19 Temel bilgisayar becerilerini edinme
20 Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
1 Öğrencilere çevresel güvenlik kavramının evrimini anlatmak ve günümüz uluslararası ilişkilerindeki rolünü vurgulamak.
2 Kopenhag Okulu'nun güvenlik anlayışını ve risk toplumu teorisini çevresel güvenlik bağlamında incelemek.
3 Normatif teorinin çevresel güvenlik politikalarındaki etkilerini anlamak ve değerlendirmek.
4 Öğrencilere çeşitli çevresel güvenlik senaryolarını analiz etme becerisi kazandırmak.
5 Eleştirel düşünceyi teşvik ederek, öğrencilere çevresel güvenlik konularında farklı bakış açıları geliştirmeleri için bir platform sağlamak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5