Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimarlığa Giriş | MIM 107 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. İREM HAFIZ, Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Mimarlığın temel kavramlarının ve bağlamsal oluşumunun incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders, mimarlık alanının temel kavramlarını ve çeşitli boyutlarını içerir ve birinci sınıf öğrencilerine disiplinin entelektüel ve pratik alanları hakkında bilgi sağlar. Ders, mimarlık disiplini ile ilgili geniş bir konu yelpazesini içermektedir: tarih boyunca bir meslek olarak mimarlık; mimarlık tarihinde terimler, kavramlar ve yaklaşımlar; mimarinin çağdaş sorunları; mekan-insan-bağlam ilişkileri; yapı sistemlerinin temelleri, yapı tasarım malzemeleri, yapı ve yapım teknolojileri; mimarlık için tasarım düşüncesi; mimari tasarım süreci ve stüdyo kültürü; ve mimarlık alanında mesleki etik. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mimarlık meslek ve bilgi alanının temel tanım ve kavramlarını anlayacak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Mimarlığın ilgili etkileşim alanları ile ilişkisini anlayacak | Anlatım, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Mimarlığın biçimsel, strüktürel ve fonksiyonel özelliklerini analiz edebilme becerisi | Anlatım, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Der | |
2 | Mekan kavramı, mekanı tanımlayan elemanlar (doğal ya da yapay) | |
3 | Mekanı tasarlamak/mimari tasarım nedir; tasarım konsepti üzerine tartışmalar | |
4 | Tasarım ilkeleri, görsel tasarımda Gestalt prensipleri | |
5 | Tasarımda ve mimarlıkta form; mimari elemanlar, strüktür nedir | |
6 | Form - Strüktür ilişkisi üzerine | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Mekan organizasyonu ve işlevsellik | |
9 | Form-işlev ilişkisi üzerine | |
10 | Form-estetik ilişkisi üzerine | |
11 | Kentsel tasarım nedir | |
12 | Mimarlık ve çevre ilişkisi | |
13 | Sürdürülebilir mimarlık | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ching, F. Architecture: Form, Space and Order. New York: John Wiley ve Sons, Inc. 1996. Farrelly, L., (2007). The Fundamentals of Architecture. AVA Publishing. Meiss, Pierre von, 1990. Elements of Architecture: from Form to Place. London: Van Nostrand Reinhold. Rasmussen, Steen Eiler, 1962. Experiencing Architecture. Cambridge: MIT Press. Arnheim, Rudolf, 1977. The Dynamics of Architectural Form. Berkeley: University of California. Baker, Geoffrey Howard, 1996. Design Strategies in Architecture of Form. London: Van Nostrand Reinhold. Cuttle, Christopher. Lighting by Design. Elsevier: 2008. Davies, N., Erkki Jokiniemi. Architect's Illustrated Pocket Dictionary. Elsevier: 2011. Hasol, Doğan. Ansiklopedik Sözlük, YEM Yayınları, 2010. Hazel Conway and Rowan Roenisch, Understanding Architecture: An Introduction to Architecture and Architectural History, London: Taylor ve Francis, 1994 Özer, Bülent. Kültür, Sanat ve Mimarlık, YEM Yayın, İstanbul, 2009. Roth, Leland M. Understanding Architecture. Colorado: Westview Press, 2007. Ross, A., Architect's Pocket Book. Elsevier. Trachtenberg, M. ve Hyman I., Architecture from Prehistory to Post-modernism, Harry N. Abrams, Inc., Netherland, 1986. Unwin, Simon. Analyzing Architecture. Routledge: 2009. The Plan. Plans and Details for Contemporary Architects: Building with Color. Thames ve Hudson: 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | X | |||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | X | |||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | X | |||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mimarlık meslek ve bilgi alanının temel tanım ve kavramlarını anlayacak | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | Mimarlığın ilgili etkileşim alanları ile ilişkisini anlayacak | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Mimarlığın biçimsel, strüktürel ve fonksiyonel özelliklerini analiz edebilme becerisi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 10 | 2 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |