Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesi Müzikoloji Kaynakları MZB 617 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Murat Can Dilber

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Türk Müziği Tarihi, kuramı ve repertuvarı için kaynak teşkil eden metinleri tanımak ve bu kaynakları akademik alanda yapılacak müzik çalışmalarında doğru bir şekilde kullanılabilmek 

Dersin İçeriği

Osmanlı Türkçesi ile yazılmış güfte kaynakları, mecmualar, cönkler ve repertuvar kaynakları ile Türk Müziği´ne dair yazılmış makaleler üzerinde çalışılacaktır. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müzik tarihinin kaynaklarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Eski ve yeni kaynakları karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Türkçesi alfabesi
2 Osmanlı Türkçesi yazım kuralları
3 Osmanlı Türkçesi okuma ve aktarım kuralları
4 Osmanlı Türkçesiyle yazılan güfte kaynaklarının tanıtılması
5 Divanların incelenmesi
6 Mecmuaların incelenmesi
7 Cönklerin incelenmesi
8 Mecmua-yı Sâz u Söz okumaları
9 Osmanlı Türkçesiyle yazılan nazariyat ve repertuar kaynaklarının tanıtılması
10 Kantemiroğlu Kitâb-ı ilmü´l-musiki okumaları
11 Esâtiz-i Elhân adlı eserin tanıtılması
12 Esâtiz-i Elhân´dan Abdülkâdir Merâgi okuması
13 Esâtiz-i Elhân´dan Dede Efendi okuması
14 Esâtiz-i Elhân´dan Zekâî Dede okuması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Mefail Hızlı, Metinlerle Osmanlı Türkçesi, (Emin Yayınları), Bursa 2010.
Mustafa Çıpan, Güfte ve Şiir Mecmuası, (İlk Kültür ve Turizm Müdürlüğü) Konya 2010.
Rauf Yekta, Esâtiz-i Elhân, (Mahmut Bey Matbaası), İstanbul 1317.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Türk müzik tarihinin kaynaklarını öğrenir.
2 Eski ve yeni kaynakları karşılaştırır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6