Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Türkçesi Müzik Kaynakları | TMB 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Murat Can Dilber |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Türk Müziği Tarihi, kuramı ve repertuvarı için kaynak teşkil eden metinleri tanımak ve bu kaynakları akademik alanda yapılacak müzik çalışmalarında doğru bir şekilde kullanılabilmek |
Dersin İçeriği | Osmanlı Türkçesi ile yazılmış güfte kaynakları, mecmualar, cönkler ve repertuvar kaynakları ile Türk Müziği´ne dair yazılmış makaleler üzerinde çalışılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müzik tarihinin kaynaklarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Eski ve yeni kaynakları karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi alfabesi | |
2 | Osmanlı Türkçesi yazım kuralları | |
3 | Osmanlı Türkçesi okuma ve aktarım kuralları | |
4 | Osmanlı Türkçesiyle yazılan güfte kaynaklarının tanıtılması | |
5 | Divanların incelenmesi | |
6 | Mecmuaların incelenmesi | |
7 | Cönklerin incelenmesi | |
8 | Mecmua-yı Sâz u Söz okumaları | |
9 | Osmanlı Türkçesiyle yazılan nazariyat ve repertuar kaynaklarının tanıtılması | |
10 | Kantemiroğlu Kitâb-ı ilmü´l-musiki okumaları | |
11 | Esâtiz-i Elhân adlı eserin tanıtılması | |
12 | Esâtiz-i Elhân´dan Abdülkâdir Merâgi okuması | |
13 | Esâtiz-i Elhân´dan Dede Efendi okuması | |
14 | Esâtiz-i Elhân´dan Zekâî Dede okuması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mefail Hızlı, Metinlerle Osmanlı Türkçesi, (Emin Yayınları), Bursa 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
2 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı alanında uzmanlaşır. | X | |||||
3 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
4 | Türk Müziğinin temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. | X | |||||
5 | Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir. | X | |||||
6 | Türk Müziği bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Sanat alanına sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. | X | |||||
7 | Teknolojik konuları yenilikleri takip eder. Türk Müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
8 | Türk Müziğinin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
10 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müzik tarihinin kaynaklarını öğrenir. | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
2 | Eski ve yeni kaynakları karşılaştırır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |