Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğu Akdeniz: Bölgesel Rekabet Üzerine Okumalar ULİ 631 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. RIDVAN KALAYCI
Dersi Verenler Doç.Dr. RIDVAN KALAYCI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doğu Akdeniz bölgesi yüzyıllardır devletler arasında kıyasıya bir rekabete sahne olmaktadır. 11 Eylül saldırıları ve Arap Baharı gibi 21. yüzyılda gerçekleşen bazı   küresel ve bölgesel olayların yanı sıra bölgede doğalgaz ve petrol rezervlerinin de keşfedilmesi bu rekabeti günümüzde çok boyutlu ve çok taraflı hale getirmektedir. Söz konusu rekabeti teorik ve analitik tartışmalar eşliğinde incelemek, konunun master ve doktora düzeyinde daha net bir şekilde anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. Bu nedenle Doğu Akdeniz bölgesindeki rekabetin tarihsel ve jeoplitik boyutları analiz eidldikten sonra bölgesel aktörlerin ekonomik ve askeri güç kapasiteleri, buna dayanarak uyguladıkları politikaları teorik tartışmalar eşliğinde değerlendirilecektir. 

Dersin İçeriği

Derste Doğu akdeniz bölgesindeki rekabetin boyutları ve bölgesel  aktörlerin Doğu Akdeniz bölgesine yönelik angajmanları teorik yaklaşımlar eşliğinde incelenecektir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı ve Giriş
2 Doğu Akdeniz’de hakimiyet mücadelesi
3 Doğu Akdeniz’de Enerji Mücadelesi
4 Doğu Akdeniz’de askeri güç dengesi
5 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- GKRY: Neo-klasik Realist Teori
6 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- Yunanistan: Karşılaştırmalı analiz
7 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- Yunanistan: İstisnacılık ve entegrasyon
8 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- Mısır: Karşılaştırmalı analiz
9 Vize Sınavı
10 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- Mısır: Defansif Realizm
11 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- İsrail: Güvenlikleştirme
12 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- İsrail: Enerji Güvenliği
13 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- Türkiye: Realizm-Neorealizm
14 Bölgesel Aktörlerin Doğu Akdeniz Politikası- Türkiye: Karar Verme Süreci-Popülist Dış Politika
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

A. Zachariades, Greek and Cypriot foreign policy in the Middle East: small states and the limits of neoclassical realism, 2023 ;  Tziarras, Zenonas (2019) “Cyprus’s Foreign Policy in the Eastern Mediterranean and the Trilateral Partnerships: ANeoclassical Realist Approach’” in Tziarras Zenonas (ed.), The New Geopolitics of the Eastern Mediterranean: TrilateralPartnerships and Regional Security. Re-imagining the Eastern Mediterranean Series: PCC Report, 3. Nicosia: PRIO CyprusCentre, 53-72 (15) (PDF) Cyprus's Foreign Policy in the Eastern Mediterranean and the Trilateral Partnerships: A Neoclassical Realist Approach; Ioannis N. Grigoriadis  and Gerasimos Tsourapas , Understanding Greece’s new foreign policy towards the Arab world: Instrumentalisation, balancing, and emerging opportunities, MEDITERRANEAN POLITICS, 2022; Triantaphyllou, Dimitrios, “Greek Foreign Policy in Defence of the National Interest: Teetering between Exceptionalism and Integration”, Uluslararası İlişkiler, Volume 15, No. 58, 2018, pp. 107-117.; Selim, G. M. (2022). Egyptian foreign policy after the 2011 revolution: the dynamics of continuity and change. British Journal of Middle Eastern Studies, 49(1), 1–22.; Moatamer Amin, New Balance or New F New Balance or New Front? Egyptian F gyptian Foreign Policy in Eastern olicy in Eastern Mediterranean, 2013-2019, The British University in Egypt, 2020; Elai Rettig, Securitizing Energy Cooperation: Israel's Regional Shift in the East-Mediterranean, Foreign Policy Analysis, Volume 17, Issue 3, July 2021; Kökyay, F. (2020). Neorealizm Kuramı ve Türkiye’nin Doğu Akdeniz Enerji Politikası. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2504-2528; Fatih TUNA, Türk Dış Politikasında Realist Yaklaşım: Türkiye’nin Doğu Akdeniz ve Libya Politikası, uluslararası hukuk ve sosyal bilim araştırmaları dergisi, Cilt. 2, Sayı. 1, 2020; aş, H. (2022). The formulation and implementation of populist foreign policy: Turkey in the Eastern Mediterranean. Mediterranean Politics, 27(5), 563–587.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme X
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme X
3 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma X
4 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme X
5 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme X
6 Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
7 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
8 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
10 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6