Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Destanları TDE 292 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HİLAL ERDOĞAN AKSU
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. HİLAL ERDOĞAN AKSU,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Yavuz Köktan

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Derste öğrencilerin destan türünün şekil ve içerik özelliklerini öğrenmeleri amaçlanır. Türk boylarının destanları hakkında bilgi sahibi olmaları hedeflenir.

Dersin İçeriği

Bir biçim olarak destanın genel özellikleri, İslamiyet öncesi ve sonrası bazı Türk destanlarının ayrıntılı incelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler destan türünü şekil ve içerik açısından bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 İslamiyet öncesi destanlar hakkında bilgi sahibi olurlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 İslamiyet sonrası destanlar hakkında bilgi sahibi olurlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Destan metinleri üzerinde araştırma ve inceleme yapabilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Destan kavramı, destanın oluşum şartları, aşamaları ve özellikleri
2 Türk destanlarının tasnifi, destanın icrası, dinleyicisi
3 Destanların Dil ve Üslup Özellikleri,
4 Destanlarda Tipler ve Motifler
5 Alp Er Tunga, Şu, Göç, Bozkurt, Türeyiş, Ergenekon Destanları
6 Oğuz Kağan Destanı
7 Ara Sınav
8 Dede Korkut Destanları
9 Dede Korkut Destanları
10 Dede Korkut Destanları
11 Manas Destanı
12 Köroğlu Destanı
13 Battal Gazi, Danişmend Gazi Destanları
14 Satuk Buğra Han, Sarı Saltuk Destanları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Oğuz, M. Öcal vd., Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yay., 2004.

 Banarlı, Nihat Sami. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I-II. İstanbul: Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 1971.

Boratav, Pertev Naili. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. 4. Baskı, İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1982.

Çiçekli, Ali. İslamlık Öncesi Türk Edebiyatı ve En Eski Metinler. İstanbul: May Yayınları, 1970.

Demirel, Hamide. Türk Destanlarında Güzellik, Destan, Masal ve Din Uluları ile Yabancı Destanlarda Türk Kahramanları. İstanbul: Ötüken Yayınları, 1995.

Kocatürk, Vasfi Mahir. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Ayyıldız Matbaası, 1970. Mutluay, Rauf. Edebiyat Bilgileri. 3. Baskı, İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1979.

Naskalı, Emine Gürsoy. Bozkırdan Bağımsızlığa Manas. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1995.

Sepetçioğlu, M. Necati. Türk Destanları. İstanbul: Toker Yayınları, 1986.

Sepetçioğlu, M. Necati, Karşılaştırmalı Türk Destanları. 3. Basım, İstanbul: İrfan Yayınevi, 1995.

Öztürk, Ali. Türk Anonim Edebiyatı. İstanbul: Bayrak Yayımcılık, 1995.

Tural, Sadık. Tarihten Destana Akan Duyarlılık. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 1998.

Ural, Orhan. Üç Destan: Oğuz Kağan, Ergenekon, Köroğlu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1972.

Çobanoğlu, Özkul. Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ Yay. 2020.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Öğrenciler destan türünü şekil ve içerik açısından bilir.
2 İslamiyet öncesi destanlar hakkında bilgi sahibi olurlar.
3 İslamiyet sonrası destanlar hakkında bilgi sahibi olurlar.
4 Destan metinleri üzerinde araştırma ve inceleme yapabilirler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Final 1 8 8
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
dersAKTSKredisi 5