Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat Sosyolojisi | TDE 445 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş Tanzimat'tan Meşrutiyet'e Türk Edebiyatı |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Edebiyat sosyolojisi dersi, toplumsal gerçekliği edebi metinler üzerinden tartışmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede, edebi metinlere yansıyan toplumsal olgular içerisinde özellikle modernleşme, postmodern yönelimler, toplumsal değişme dinamikleri, kültürel çözülme ve kimlik arayışları gibi temalar ağırlıklı olarak ele alınacaktır. Tanzimat’tan günümüze kadar olan süreçte Türkiye’deki değişim süreçleri ile ilintili olarak ortaya çıkan gerçekliğin ne düzeyde ve nasıl bir kurgu ile romanlara yansıdığı konularına odaklanılacaktır. Bir anlamda toplumsal gerçekliğin romandaki yansımaları edebiyat sosyolojisi açısından analiz edilmeye çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Ders boyunca edebiyat ve sosyoloji ilişkisi, edebiyat sosyolojisinin tarihî seyir içindeki durumu, edebiyat sosyolojisindeki metot problemleri, edebiyat sosyolojisinin ana unsurları, edebî türlerin ve biçimlerin sosyolojik kökenleri, Türkiye'de okuma kültürü ve basın-yayın-dağıtım süreçleri, edebî eserlerde sosyolojik imkânlar işlenecektir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebiyat Sosyolojisinin ne olduğunu bilir ve kavrar. | ||
2 | Edebiyat Sosyolojisindeki temel metotları bilir. | ||
3 | Edebiyat Sosyolojisinin ana unsurlarını bilir: okur, yazar, edebî eser | ||
4 | Türkiye'de okuma kültürü ve istatistikleri hakkında bilgi sahibidir. | ||
5 | Basın-yayın ve dağıtımın kurduğu sosyolojik ağları bilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebiyat ve Sosyoloji İlişkisi | |
2 | Edebiyat Sosyolojisinin Tarihî Seyri | |
3 | Edebiyat Sosyolojisi Hakkında Literatür Araştırması | |
4 | Edebiyat Sosyolojisinde Metot Problemleri | |
5 | Edebiyat Sosyolojisinin Ana Unsurları: Edebî Eser | |
6 | Edebiyat Sosyolojisinin Ana Unsurları: Yazar | |
7 | Edebiyat Sosyolojisinin Ana Unsurları: Okur | |
8 | Edebî Türlerin ve Biçimlerin Sosyolojik Kökenleri | |
9 | Türkiye'de Okuma Kültürü ve İstatistikleri | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Basım-Yayın ve Dağıtımın Kurduğu Sosyolojik Ağlar | |
12 | Edebî Eserlerde Tema, Yapı ve Dilin Sosyolojik İmkânı | |
13 | Eserler Üzerinden Örneklenerek İnceleme | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Tüzer, İ. - Hüküm, M. (2019). Edebiyat Sosyolojisi Edebiyata Sosyolojiden Bakmak. Ankara: Akçağ Yay Tural, S.K. (1991). Zamanın Elinden Tutmak. Ankara: Ecdâd Yayınları. Şan, M. K. (2012). Edebiyat Sosyolojisi Tarihinden Basamaklar. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 127-169). Ankara: Hece Yayınları. Swingewood, A. (2012). Edebiyat Sosyolojisine Yaklaşımlar. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (K. Bayraktar, Çev., s. 51-59). Ankara: Hece Yayınları. Alver, K. (2011). Berna Moran ve Edebiyat Sosyolojisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (26), 64-72. Escarpit, R. (1993). Edebiyat Sosyolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Fındıkoğlu, Z. F. (1950). Bayburtlu Zihni: Bir Edebiyat Sosyolojisi Denemesi. Bayburt: Bayburt Kültür ve Yardım Cemiyeti. Fischer, E. (2013). Sanatın Gerekliliği. İstanbul: Sözcükler Yayınevi. Goldmann, L. (2005). Roman Sosyolojisi. Ankara: Birleşik Kitabevi. Griswold, W. (2012). Edebiyat Sosyolojisinde Son Gelişmeler. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 169-187). Ankara: Hece Yayınları. Alver, K. (2012-I). Edebiyatın Sosyolojik İmkanı. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 11-21). Ankara: Hece Yayınları. Kayalı, K. (2012). Türkiye’de Edebiyat Sosyolojisi Önündeki Önemli Açmazlar Üzerine Bazı Düşünceler. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 201-209). Ankara: Hece Yayınları. Alver, K. (2012-II). Sosyoloji Okumaları Kılavuzu. Ankara: Hece Yayınları. Alver, K. (2015). Türkiye’de Edebiyat Sosyolojisi Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme. Sasyoloji Konferansları, (s. 343-354). istanbul. Alver, K. (2018). Edebiyat Sosyolojiye Ne Anlatır ? İ. Coşkun, & A. M. Ali içinde, Sosyoloji Seminerleri 1: Edebiyat ve Sosyoloji (s. 13-35). İstanbul: Alfa Basım Yayın. Aydın, E. (2009). Edebiyat Sosyoloji İlişkisinde Sosyolojik Kaynak ve Ölçütler. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Bauman, Z. (2014). Sosyolojik Düşünmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bourdieu, P. (2006). Sanatın Kuralları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Lowenthal, L. (2012). Edebiyat Sosyolojisi Üzerine. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (S. Özer, Çev., s. 83-101). Ankara: Hece Yayınları. Moretti, F. (2004). Modern Epik. İstanbul: Agora Kitaplığı. _________ (2005). Mucizevi Göstergeler. İstanbul: Metis Yayınları. _________ (2006). Edebî Teoriye Soyut Modeller. (E. Kılıç; N. İleri; E. Düzel, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı. Moretti, F (2007). Graphs, Maps, Trees. London- New York: Verso. Moretti, F., Allison, S., Ryan, H., Witmore, M. (2015). Edebiyat Laboratuvarı: Sayısal Biçimcilik, Bir Deney. Monograf Journal(3), 567- 609.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Edebiyat Sosyolojisinin ne olduğunu bilir ve kavrar. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 3 |
2 | Edebiyat Sosyolojisindeki temel metotları bilir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 3 |
3 | Edebiyat Sosyolojisinin ana unsurlarını bilir: okur, yazar, edebî eser | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 3 |
4 | Türkiye'de okuma kültürü ve istatistikleri hakkında bilgi sahibidir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 3 |
5 | Basın-yayın ve dağıtımın kurduğu sosyolojik ağları bilir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|