Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Türk Nesri | TDE 456 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Cumhuriyet döneminde nesir türlerini tanımak; roman, öykü, deneme, söyleşi vd. türlerde ürün veren yazarları eserlerinden örneklerle anlatabilmek. |
Dersin İçeriği | Nesir ve şiir türünün genel ayırımı. Nesir türlerinin ortak ve ayrışan özellikleri. Roman türünün Cumhuriyetten sonraki temsilcileri ve eserleri, Cumhuriyet dönemi edebiyatında hikâye/öykü türünün değişme çizgisi, türün yazarları ve eserlerinden örnekler; Deneme, mektup, söyleşi türlerinde yazanlar ve eserlerinden örnekler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nesir ve şiir türleri konusunda ayırım yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Cumhuriyet dönemi nesir türlerini tanımlayıp gruplandırabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Cumhuriyet dönemi roman türünde yazanları ve eserlerinin özelliklerini tanımlayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Cumhuriyet dönemi öykü türünün gelişimini tanımlayabilir, yazarlarını gruplandırabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Deneme türünün özelliklerini tanımlayabilir, Cumhuriyet dönemindeki temsilcilerini karşılaştırabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Mektup, söyleşi, günlük türlerinde yazılan yazıları karşılaştırabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nesir nedir? Şiir ve nesir türleri arasındaki farklar; nesir türlerinin doğuşu ve ayrışması. | Nesir ve şiir türü hakkında kuramsal kitaplardan araştırma yapılacak. |
2 | Roman, hikâye, deneme, eleştiri, günlük, hatırat, mektup, röportaj, anlatı türleri hakkında genel bilgiler | Adı geçen türlerin genel tanımları ve özellikleri üzerine genel kaynaklardan araştırma yapılacak |
3 | Cumhuriyet dönemi romanı ve temsilcileri: A. Hamdi Tanpınar Huzur ve Saatleri ayarlama Enstitüsü; Peyami Safa ve Romancılığı; Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Matmazel Noraliyanın Koltuğu | Tanpınar ve Safanın adı geçen romanları okunacak |
4 | Köy Romanları ve romancıları | Ramazan Kaplanın Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Köy adlı eseri okunacak |
5 | Cumhuriyet döneminde tarihsel romanlar: Kemal Tahir ve Tarık Buğra | Devlet Ana ve Osmancık romanları okunacak |
6 | Modernist ve Postmodernist romanlar: Oğuz Atay, Orhan Pamuk, İ. Oktay Anar | Tutunamayanlar, Kara Kitap ve Puslu Kıtalar Atlası okunacak |
7 | Cumhuriyet dönemi hikâyenin gelişimi: toplumcu gerçekçiler; Sadri Ertem, Sabahattin Ali; M.Şevket Esendal ve Sait Faikin Türk hikâyeciliğindeki yeri | Adı anılan yazarların öğretim üyesi tarafından bildirilecek birer hikâyesi okunup gelinecek |
8 | Türk hikâyeciliğinde 1950 sonrası; Tomris Uyar, Bilge Karasu, Mustafa Kutlu ve Rasim Özdenörenin metinlerinden örnekler. | Adı anılan yazarların öğretim üyesi tarafından bildirilecek birer hikâyesi okunup gelinecek |
9 | ARA SINAV | |
10 | 1980 sonrası hikâyeden öyküye: anlatı türünde değişim. | |
11 | Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun temsilcileri; Necip Fazıl, Nazım Hikmet, Turan Oflazoğlu; Recep Bilginer, Mehmet Baydur vd. | |
12 | Deneme türünde cumhuriyet dönemi yazarları eserleri; Gezi yazıları, anı kitapları ve günlükler | Ahmet Hâşimin Bize Göre; Cemal Süreyanın şapkam Dolu Çiçekle adlı kitaplarından öğretim üyesince daha önceden bildirilecek yazılar okunacak; Dersi veren öğretim üyesince daha önceden bildirilecek metinler okunacak |
13 | Edebi röportaj, mektup türlerinden örnekler | Dersi veren öğretim üyesince daha önceden bildirilecek metinler okunacak |
14 | Dönemin genel değerlendirmesi; Cumhuriyet döneminde nesir türündeki gelişmelerin panaromik hatırlanması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Enginün, İnci, Tanzimattan Cumhuriyete Türk Edebiyatı |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Nesir ve şiir türleri konusunda ayırım yapabilir |
2 | Cumhuriyet dönemi nesir türlerini tanımlayıp gruplandırabilir |
3 | Cumhuriyet dönemi roman türünde yazanları ve eserlerinin özelliklerini tanımlayabilir |
4 | Cumhuriyet dönemi öykü türünün gelişimini tanımlayabilir, yazarlarını gruplandırabilir |
5 | Deneme türünün özelliklerini tanımlayabilir, Cumhuriyet dönemindeki temsilcilerini karşılaştırabilir. |
6 | Mektup, söyleşi, günlük türlerinde yazılan yazıları karşılaştırabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |